Elk success bij een competitie heeft ook een keerzijde: degene die verliest. Je hebt vast ooit al eens gehoord of gelezen dat The Beatles in het begin weinig succes hadden met het bemachtigen van een platencontract. Het verhaal van de auditie die het kwartet in 1962 doet bij platenfirma Decca heeft een haast legendarische status: op een ijskoude nieuwjaarsdag komen The Fab Four bij Decca binnen, maar na hun audities kregen ze te horen dat er ‘geen plek voor The Beatles in de showbusiness’ is. Het zou Decca-medewerker Dick Rowe zijn geweest die The Beatles keihard afwees. Het was niet Dick Rowe die The Beatles afwees, maar zijn assistent Mike Smith”, aldus Dick. “Op dezelfde dag deden ook The Tremeloes auditie bij Decca en er was geen plek voor allebei de bands. Mike Smith koos toen voor The Tremeloes.” Dik 55 jaar later weten we dus dat het Mike Smith was die deze kapitale blunder beging! Beatles version How Do You Do It |
Binnen een jaar na Love Me Do waren er alleen al in Liverpool 350 groepen – de Mersey-sound. ‘De methode van de Beatles leidde tot prachtige muziek,’ zegt Lonnie Donegan. ‘Als ze geweten hadden wat er van worden zou, weet ik niet of ze het weer net zo zouden doen. Ik heb bewondering voor hun muzikale integriteit maar had een hekel aan de verandering die ze teweeg brachten. Alle jongens in de show business hadden er trouwens de pest aan. Door de popgroepen gingen de theaters dicht en werd iedereen werkloos. Het was een waanzinnige boel die volledig los stond van wat we voordien hadden meegemaakt.’ George Martin, platenproducer bij EMI Records Ltd., weet nog hoe het voor hem begon. ‘Ik zocht iets nieuws. Ik wist niet precies wat. Toen kwam Epstein naar een platenmaatschappij toe om platen te laten maken van een paar bandjes van de Beatles. De technicus vond ze wel interessant en belde een collega van me die ook in de platenbusiness zat. Die belde mij en zei: “Die vent is bij alle maatschappijen in Londen geweest en krijgt niets gedaan. Wou jij hem spreken?” Ik ging naar hem toe. En toen ik naar de bandjes luisterde, begreep ik waarom niemand hem moest—ze waren verschrikkelijk. Maar ik vroeg Epstein of hij die jongens eens naar me toe wou sturen. Toen ik ze zag, leken ze me aardig maar hun songs vond ik niet zo best. Ik bood ze toch een contract aan. De Beatles gingen weer naar Hamburg, op hun derde ‘Europese tournee’. Martin dacht dat ze het als plaatartiesten wel zouden doen, maar hij vond hun songs niet zo geslaagd. Hij zag meer in de song How Do You Do It? en had plannen om dit als de debute-single van de Beatles met hen te gaan opnemen (de song werd later de eerste hit voor Gerry & The Pacemakers) Ze waren nogal primitief en bij hun eerste opnamen voor EMI (op 11 september 1962) verving Martin Ringo Starr voor een sessiedrummer en liet hij de vierde Beatle met een tamboerijn rinkelen. Het succes werkte echter als een broeikas. Zowel George Martin als EMI mochten zich gelukkig prijzen met deze nieuwe aanwinst die na enkele platen al zou uitgroeien tot de grootste sensatie die de muziekindustrie ooit gezien heeft. |