blanco

Melodieën & Muzikanten

de populaire muziek & haar deuntjes uitgelicht – melodie.moonpub.net

Buddy Holly en zijn krekels



Movie: The Buddy Holly Story





1964 unfinished materiaal overdubs
The Fireballs producer Norman Petty






Zijn vliegtuig stortte neer in een maïsveld in Iowa op 3 februari 1959, de datum die bekend werd als ‘de dag dat de muziek stierf’. Buddy Holly‘s impact op muziek en de juridische kant van de muziekindustrie is nog steeds groot.


Holly’s muzikale carrière duurde slechts anderhalf jaar, maar zijn talent als muzikant groeide fenomenaal en zou de weg vrijmaken voor toekomstige muzikanten.

In hetzelfde jaar dat Les Paul per ongeluk de sound-on-sound opnametechniek ontdekte, had een mager 13-jarige jongetje uit Lubbock, Texas zijn eerste optredens als country en bluegrass zanger/gitarist. Bijna zeven jaar later, in januari 1956, tekende Buddy Holly zijn platencontract bij Decca Records en nam hij zijn eerste single op, ‘Blue Days, Black Nights‘ at Bradley’s Barn met Jerry Allison op drums, Sonny Curtis op gitaar en Don Guess op bas.

Maar binnen vijf maanden na de release gingen Holly en Decca echter alweer uit elkaar vanwege wederzijdse ontevredenheid en hij reisde met zijn drummer Jerry Allison naar Clovis, New Mexico om daar de onafhankelijke producer en ingenieur Norman Petty te ontmoeten in zijn studio. Samen zouden ze een van de meest succesvolle partnerschappen van de rock-‘n-roll periode gaan vormen. Zowel in opnametechniek, songwriting en de manier van zakendoen in de muziekindustrie, Holly en Norman Petty (die ook zijn manager zou  worden) veranderde de regels, niet alleen creatief, maar ook de manier waarop artiesten omgaan met hun contracten met platenlabels.

Holly begreep dat hoe meer juridische controle hij had over zijn creaties, hoe meer artistieke vrijheid hij zou krijgen. Artiesten vóór Holly produceerden niet zelf en zouden de zakelijke aspecten van hun muziek en opnames bij voorbaat al overdragen aan professionals. Holly gaf het voorbeeld dat dat niet perse de regel hoefde te zijn.

Hoewel Holly samen met collega-sterren Richie Valens en The Big Bopper omkwam bij dat vliegtuigongeluk, bleef zijn backing groep The Crickets actief zowel op het podium als in de studio.

Ik kende Buddy al een tijdje in Lubbock”, zegt Joe B. Mauldin (bassist Crickets). “Wij ging naar dezelfde middelbare school, hoewel hij een paar jaar vooruit was van mij, en ik had hem en Jerry in de stad zien optreden. Ik was aan het spelen met een andere groep op dat moment maar de bassist van Buddy’s groep vertrok en dus kwamen ze mij vragen. Buddy en Jerry kwamen op een dag langs en vroegen mij of ik de groep wilde aanvullen – omdat ze grote sterren zouden gaan worden.

Ik zei: ‘Hoe lang denk je dat het gaat duren?’ Hij antwoordde: ‘Hoe lang heeft Elvis erover gedaan?’ Ik vond dat die knaap wel heel zelfverzekerd van zijn zaak was dus ik was wel bereid het een kans te geven. Decca had Buddy laten vallen en dat was de reden hoe de Crickets geboren werd.  Buddy nam ‘That’ll Be The Day‘ op voor Decca net voordat ik er bij kwam en er was een clausule in zijn contract waarin stond dat hij dat nummer niet opnieuw mocht opnemen voor een andere platenmaatschappij, voor vijf jaar. Dus zei hij: ‘Oké, ik Buddy Holly zal het niet opnieuw gaan opnemen, maar The Crickets wel.’

In de Clovis studio van Norman Petty was het ook anders opnemen dan elders; er werd niet zo op de opnametijd gelet, pauzes genomen wanneer men dat wilde en veel geexperimenteerd met opname-technieken en apparatuur.

En toen, op een dag:

Buddy speelde zijn gitaar en ik speelde bas zoals gewoonlijk, en Jerry zat daar gewoon op zijn knieën het ritme mee te slaan – hij had die dag een paar strakke Levi’s aan. Norman hoorde ons toevallig oefenen en zei: ‘Wow, laten we een microfoon neerleggen tussen Jerry’s benen en dat geluid gebruiken als de drums.’ Het was dus een spontaan idee dat ter plekke ontstond en een idee dat dus het echt goed is uitgepakt met ‘Everyday‘. Er was ook geen overdub, het was allemaal live gedaan, in 1 keer..

Op de zolder van de garage was de echokamer van de studio die Petty zelf had ingericht. Aan de ene kant was een Altec 604 luidspreker met twee Sennheiser microfoons aan de andere kant die elk geluid oppikte. De scherpte van de echo’s op de platen van van Buddy Holly & The Crickets  kwam vermoedelijk door de Sennheiser microfoons die een scherp, briljant geluid produceerde; deze microfoons zijn sindsdien de favoriet geworden in elke studio voor het opnemen van de overheads.

 Norman Petty anticipeerde dat wanneer hij ging overdubben het hoog verloren zou gaan en hij gebruikte dan ook filters om de ruis van de tape te verminderen. Er was in die tijd natuurlijk nog geen sprake van Doby ruisonderdrukkings-systemen! Alles opnemen in 1 take had de voorkeur maar de techniek van Norma Petty’s opnames voor het hoog hebben waarschijnlijk voor een crispy geluid gezorgd voor al Buddy Holly’s opnames tjdens de Clovis Studio periode. Wat ook weer zal zijn opgevallen bij het platenkopend publiek en de DJs van die tijd.

Het was jarenlang algemeen geloof dat de Beatles de trend van late-night opname sessies tot aan de vroege morgen introduceerden maar Joe Mauldin weet dat dat een mythe is die niet waar is:

“We hadden onbeperkte tijd en er was niemand met zijn duim op een stopwatch die zei: ‘Hé, jullie moesten nu maar ‘s  stoppen, het is 12 uur!’. We besteedde net zoveel tijd aan een opname die we dachten nodig te hebben voor een perfect opname. Weet je, als we besloten dat we wat wilden gaan eten na een paar uur opnemen, dan deden we dat. Het was echt altijd een ontspannen sfeer en was geweldig om in ons eigen tempo te kunnen werken

Hoewel Norma Petty’s rol als producer en engineer veel heeft bijgedragen aan het succes van Buddy Holly & The Crickets was het specifieke geluid van The Crickets toch ook meestal het resultaat van de inbreng van alle bandleden. Ook hierin zijn zij het voorbeeld geweest voor veel artiesten die na hen kwamen; meer en meer artiesten wilde net als The Crickets zelf gaan produceren en verlangde meer controle bij het creatieve process van hun muziek  – met als grootste voorbeeld natuurlijk de Beatles die de gehele studio zelf als hun instrument hebben gebruikt. Als Buddy Holly zijn eigen platen kon produceren dan ook zij, moeten zij gedacht hebben…




Click to listen highlighted text!