Page 41 - Moonpub Magazine Nbr. 1
P. 41

Dit thema kan men beschouwen als het prototype van een klassiek hoofdthema.

                                 Het vormt een afgeronde muzikale gedachte, maar men heeft toch duideliik het

                                 gevoel, dat de componist met dit thema nog niet uitgepraat is. Er schuilen krachten

                                 in, die een sterke behoefte bezitten om straks pader tot ontplooiing te komen

                                 (hetgeen in de doorwerking, ja zelfs nog daarvóór en daarna geschieden zal), maar

                                 ook binnen het thema zelf heeft reeds zulk een krachtsontplooiing plaats.




                                 Men lette op het eerste motief (a), waarvan het scherpgetekende ritmische figuurtje


                                 nog  achtmaal  binnen  het  verloop  van  het  hoofdthema  herhaald  wordt.  In  dit

                                 motiefje  ligt  de  ritmische  energie  opgesloten,  welke  aan  het  thema  zulk  een

                                 voortvarend karakter verleent.




                                 Wanneer men motief a het ritmisch motief noemt, zou men motief b (maat 4—5)

                                 als het melodisch motief kunnen aanduiden. De gemeenschappelijke tertsfiguur

                                 legt verband tussen beide motieven, doch terwijl motief a kort, beslist en zelfs

                                 driftig van aard is, bezit motief b een zekere gelijkmatigheid: de energie van motief

                                 a stroomt er als het ware in uit.
   36   37   38   39   40   41   42   43   44   45   46