Page 24 - Handboek Muziek Geschiedenis
P. 24
heid kunnen beantwoorden. In de bestaande omstandigheden kan men
slechts vermoeden, dat zij datgene wat wij onder harmonie verstaan
in de praktijk evenmin gekend hebben als de andere volken der Oud-
heid, en dat, zoo er al sprake mocht zijn van meerstemmigheid, deze
zich bepaalde tot de intervallen octaaf, quint en quart.
Toen de Egyptische heerschappij te niet gegaan en het land tot een
Romeinsche provincie verlaagd was, kwamen ook Egyptische zeden
en gebruiken naar Rome. Isis en Osiris werden bij de groote wereld,
vooral bij de dames, mode. Isistempels werden opgericht, Isisbeelden
gebeiteld, Serapisprocessies trokken onder den klank van Sistra, fluiten
en tempelgezangen door de straten van Rome en de Egyptische melodieën
werden populair. Doch lang kon dit niet duren. Aan haar vaderlandschen
bodem onttrokken, begon de Egyptische kunst te kwijnen, en in het
land zelf ging het volk gebukt onder den last der slavernij. De eens
zoo levenskrachtige Egyptenaren werden, zooals een Romeinsch schrij -
ver verzekert, de melancholiekste van alle menschen.
De muziek en de muziekinstrumenten der Aethiopiërs, de naaste
buren der Egyptenaren, kwamen met die van dit volk in hoofdzaak