Page 23 - Handboek Muziek Geschiedenis
P. 23

Behalve de harp vindt men op de Egyptische monumenten nog twee

           andere snaarinstrumenten afgebeeld : de Lyra, hetzelfde instrument dat
           in de Grieksche muziek een zoo groote rol speelt, en een soort van
            Luit met 5 snaren. Beide instrumenten schijnen echter niet oorspron                               -

           kelijk Egyptisch, maar tijdens de 18 dynastie uit Azië ingevoerd te zijn.
                                                             e
               Van de blaasinstrumenten is de fluit, zooals gezegd, het voornaamste.

           Zij komt onder den vorm van enkele en dubbele fluit voor. Op een
           grafsteen bij Gizeh zijn niet minder dan acht verschillende fluitspelers
           afgebeeld, en in het algemeen treft men op de

           monumenten, na de harpen, dit instrument, hetzij
                         -
           als dwars , rechte of dubbele fluit, het meest aan.

           In hoeverre het overeenkomt met de Aulos der
           Grieken, zal in het hoofdstuk over de muziek van
           dat volk nader worden onderzocht. Hier zij alleen

           vermeld, dat de rechte fluit Mam of Mem, de
           dwarsfluit Sebi werd genoemd. De dubbele fluiten

           waren lang, dun en los van elkaar, zoodat elke
                                                    -
           pijp afzonderlijk in de rechter en linkerhand geno                   -
           men en met een eigen mondstuk aangeblazen werd.

               Op enkele monumenten komt een soort van
           trompet voor, waarvan de vorm vrij primitief is.

           Dit instrument werd doorgaans door mannen
           geblazen en was voornamelijk als signaalinstrument bekend.

              Slaginstrumenten hadden ook de Egyptenaren in menigte, o. a. trom                               -
           mels, handpauken en tamboerijns. Ook het Sistrum, in Egypte onder

           den naam van Kemkem bekend, moet hier vermeld worden, hoewel
           het eigenlijk niet tot de muziekinstrumenten behoorde, maar een soort
           van bel was, die bij den tempeldienst gebruikt werd, om, evenals de

           misbel in de katholieke kerk, de aandacht te vestigen op bepaalde
           deelen der godsdienstoefening.

               Kon men de muziek, die op de monumenten in beeld is gebracht,
           ook hooren, dan eerst zou men de vraag, die door zoovele muziek                                    -
           geleerden besproken is, of de Egyptenaren ook meerstemmige muziek

           hebben gekend, dan wel of die unisono werd uitgevoerd, met zeker                                   -
   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27   28