Page 47 - Moonpub Magazine Nbr. 1
P. 47

De reprise brengt wat het eerste thema betreft geen woordelijke herhaling van de

                                 expositie. De instrumentatie van het hoofdthema is veel steviger: het gehele orkest

                                 neemt er aan deel. Doch het is opmerkelijk, dat Beethoven de overbruggingsmaten

                                 (182—183; 1118—189), waaromtrent wij hierboven reeds opmerkten hoezeer deze


                                 met het wezen der blaasinstrumenten overeenstemmen, ook hier weer enkel aan

                                 deze instrumentengroep toevertrouwt. En thans komen wij voor de tweede maal

                                 in deze partituur op een plaats waar de Beethoveniaanse gelaatstrekken op de

                                 achtergrond  der muziek  duidelijk  zichtbaar  worden.  In  plaats  van  de

                                 overgangszin, welke in de expositie van het eerste thema naar het tweede leidde,

                                 over  te  nemen,  zet  de  componist  de  chromatische  stijging,  welke  in  de

                                 overgangsmaten  door  de  blazers  reeds  was  ingezet,  in  een  onverwachte,

                                 ononderbroken, vast aaneengeklonken keten van tussendominanten voort. Het is

                                 alsof er een sterke vloed komt opzetten; de klankgolf stijgt tot enorme hoogte, de


                                 overgangszin wordt er als het ware door weggespoeld, en veel sneller dan wij

                                 gedacht hadden staan wij voor het tweede thema.




                                 Toch  blijft  in  deze  episode  van  den  oorspronkelijke  overgangszin  nog  een

                                 belangrijk element bewaard: dit is de dalende zestienden-figuur, welke wij reeds

                                 in  het  hoofdthema  (maat  18)  opmerkten,  en  welke  in  de  overgangszin  een

                                 belangrijke rol te vervullen kreeg. Dit figuurtje duikt in het strijkorkest op en

                                 plaatst  tegen  de  vloeiende  akkoord-opeenvolgingen  van  de  blazers  sterke,

                                 motorische accenten.





                                 Het tweede thema wordt, evenals de daaropvolgende slotzinnen, op vrijwel gelijke

                                 wijze afgewikkeld als in de expositie, met die verstande dat het thans niet meer

                                 in de dominant G, doch in den hoofdtoonaard G staat. In maat 259 begint een vrij

                                 langdurige coda, waarin nog enige thematische complicaties optreden, welke aan

                                 deze afsluiting bijna het karakter van een tweede doorwerking verlenen. In het

                                 strijkorkest krijgt het ritmische motief van het hoofdthema nog een mooie kans

                                 om  zijn  onuitputtelijke  energie  de  vrije  teugel  te  geven.  De  blazers  plaatsen

                                 hiertegen rustig dalende dominant-septiem-akkoorden. Deze akkoordbrekingen


                                 zijn niet geheel nieuw, want zij traden eveneens op aan het slot van expositie en
                                 doorwerking (maat 106—-110, en 172—176). Op deze plaatsen konden wij dit


                                 dalend dominant-septiem-akkoord wederom afgeleid achten van het hoofdthema,

                                 immers in maat 30 (zie vb. 4) kwam deze figuur reeds voor.




                                 Aldus achteruit ziende komen wij tot de conclusie, dat het dominant-septiem-

                                 akkoord in dit stuk een belangrijke, bindende functie verricht! En nu begrijpen

                                 wij ook, waarom Beethoven de langzame inleiding niet met de gebruikelijken

                                 drieklank doch met een dominant-septiemaccoord liet beginnen!
   42   43   44   45   46   47   48   49   50   51   52