Page 44 - PanoramaDerMuziek
P. 44

De door Willaert te Venetië ingevoerde wisselkoor-techniek vond zeer veel navolging
                                           vooral  in  Venetië  zelf,  waar Andrea  Gabrieli  (1510-
                                           1586) en zijn neef Giovanni Gabrieli (1557-1612) alle
                                           mogelijkheden  van  deze  stijl  uitbuitten,  door  de
                                           tegenstellingen  tc  verscherpen  en  ook  instrumenten  te

                                           gebruiken.  In  het  bijzonder  Giovanni  Gabrieli  is  in  dit
                                           opzicht van belang geweest.


                                              „Onsterflijke Goden, welk een man was dat,” schreef
                                                 lang na zijn dood zijn leerling Heinrich Schütz,
                                            „wanneer de woordenrijke Oudheid hem gekend had,
                                                  zou zij hem boven Amphion gesteld hebben.”


        Giovanni  Gabrieli  zelf  koesterde  een  soortgelijke
        bewondering  voor  zijn  leermeester  en  oom  Andrea:
        „Wanneer Andrea Gabrieli mijn oom niet geweest was
        zou ik zonder vrees en blaam kunnen beweren dat....

        weinig  toonzetters  en  orgelspelers  geleefd  hebben,  die
        met  hem  te  vergelijken  waren.  Ik  zou  zijn  vaardigheid
        kunnen  prijzen,  zijn  bijzondere  vondsten,  zijn  nieuwe
        wendingen,  zijn  bekoorlijke  stijl.  Ik  kon  de  ernst  en  de
        geleerdheid  van  zijn  zettingen  gedenken,  maar  ook  de
        frisheid en lieflijkheid ervan. Ik zou kunnen zeggen dat uit
        zijn werken duidelijk blijkt hoe hij enig geweest is in het vinden van klanken die de
        kracht der rede en der gedachten uitdrukken.”



        Een ander belangrijk. Venetiaans meester was Claudio Merulo. De op dit wedijveren
        (concertare) van verschillende groepen van executanten ingestelde stijl, de concer-
        terende, vond niet alleen in geheel Italië, maar in de gehele wereld navolging. De
        kleinere, meer populaire, in strofevorm gecomponeerde koorwerkjes, zoals villanellen,
        canzonetten en balletti, die een gemakkelijk aansprekende melodie in de bovenstem
        min of meer harmonisch laten begeleiden door de lagere stemmen, vonden vooral in
        Engeland navolging en in Duitsland door Hans Leo Haszler. Een belangrijk meester
        van  de  canzonetta  was Orazio  Vecchi,  terwijl Gastoldi  met  zijn  balletten  een
        internationale naam verwierf. In Engeland werd de canzonetta, dus het homo- phone.
        strofelied op Engelse tekst Ayre genoemd.
   39   40   41   42   43   44   45   46   47   48   49