Page 31 - PanoramaDerMuziek
P. 31

Let ook kier weer op de rijmen: ent - ent - oy - oy - ent - oy in het refrein, oy - ant - oy
        - ent in liet middendeel, en weer ent - ent - oy - oy - ent - oy in de derde strofe.


        En tot slot nog een rondeau, dat als een kreeftencanon gecomponeerd is, d.w.z. zó,
        dat de melodie gelijktijdig van het begin naar het einde en van het einde naar het
        begin gezongen moet worden. In dit rondeau van Machaut is bovendien de derde

        stem slechts voor de helft genoteerd, de tweede helft wordt verkregen door de eerste
        van achter naar voren te zingen. Op dit procédé heeft de tekst betrekking:


























        Eén groot kerkelijk werk schreef hij in 1364, de kroningsmis voor Karel den Wijze van

        Frankrijk, een der meest grandioze werken der middeleeuwen, met een Credo, dat
        een uit granietgehouwen geloofsbelijdenis mag heten. Dit werk is het tweede volledige
        meerstemmige Misordinarium der muziekgeschiedenis, ongeveer 40 jaar vroeger was
        er een ontstaan, dat onder de naam van de Mis uit Doornik vermaard geworden is.
        De  Franse Ars  Nova  werd  voornamelijk  in  Noord-Frankrijk  beoefend:  Machaut
        woonde in Rijssel.


        Wanneer Dante  in  het  tweede  deel  van  zijn Divina  Comedia  zijn  reis  door  het

        vagevuur  volbrengt,  ontmoet  hij  daar  den  zanger-componist Pietro  Casella,  en
        spreekt hem toe als volgt:


        “En ik: indien geen nieuwe wetten U ontnamen de herinnering en het gebruik van de
        verliefde zang, die pleegde al mijn wensen te doen sluimeren, dan moge ’t u behagen
        hiermee mijn ziel te troosten die op de weg hierheen zozeer is uitgeput.


            „Amor, che nella mente mi ragiona”
            begon hij toen, en op zo tedre wijs
            dat nog haar zoetheid na'klinkt in mijn ziel.”
   26   27   28   29   30   31   32   33   34   35   36