Page 29 - PanoramaDerMuziek
P. 29

De naam ontving deze periode van een harer grootste meesters: Philippe van Vitry,
        bisschop van Meaux. Beter dan zijn werk kent men dat van Guillaume de Machaut:
        lais  (eenstemmige  liederen),  virelais  (meerstemmige  dansliederen),  rondeaux
        (refreinliederen),  ballades  (oorspronkelijk  ook  dansliederen,  hier  reeds  meer
        liefdesliederen).  De  rondeaux  en  ballades  zijn  regelrecht  aan  de  trouvère-kunst

        ontleend en men zou Machaut als een laten, meerstemmig componerenden trouvère
        kunnen kwalificeren.


        Hier  volgt  de  tekst  van  een  ballade  van  Machaut,  als  illustratie  tevens  van  een
        balladevorm in de muziek.


            Ma chiere dame, a vous mon cuer envoy
            Qui vous dira les maus que je recoy
            La grant douleur, la tristesse, 1’anoy
            Et le tourment

            Que liement ) et humblement conjoy
                          1
            Pour vo gent corps cointe ) et de bel arroy
                                           3
            Que j’aim cent fois plus ch’autre ne que moy
            Tres loyaument.





































                                                       De  ars  nova  (Latijn  voor  'nieuwe  kunst')  is  een  vorm  van
                                                       meerstemmige muziek uit de 14e eeuw waarbij de stemmen
                                                       van  de  polyfonie  in  gelijk  ritme  voortschrijden.  Deze
                                                       kunstvorm werd genoemd naar het gelijknamige traktaat van
                                                       Philippe de Vitry uit ca. 1320 en ontwikkelde zich rond 1300
                                                       in Frankrijk en Bourgondië. Een belangrijk beoefenaar ervan
                                                       was Guillaume  de  Machaut  (ca.  1300  -  1377).  Vanaf
                                                       ongeveer 1380 verloor deze muziekstijl meer en meer terrein
                                                       aan  de  nieuw  opkomende  Vlaamse  Polyfonie,  om  er
                                                       uiteindelijk helemaal door te worden vervangen.
   24   25   26   27   28   29   30   31   32   33   34