Page 34 - Mozaiek6
P. 34

Voor Goyescas,  het  werk  dat  hem  zelf  het  liefste  was,  heeft  hij  letterlijk  zijn  leven
        gegeven. Hij had altijd een afschuw van reizen gehad, vooral van zeereizen. Maar toen
        de uitnodiging van de Metropolitan Opera om de eerste keer dat er in dat huis een
        Spaans werk in en ondernam de gevreesde reis. Gelauwerd en vol nieuwe plannen
        verliet  hij  de  Nieuwe  Wereld  weer;  in  Folkestone  moesten  hij  en  zijn  vrouw
        overstappen op een andere boot, die het vasteland niet meer bereikte. ..


                                    Manuel  De  Falla (1876-1946)  werd  in  Cadiz,  de
                                    Andalusische uitvalshaven naar de Nieuwe Wereld, geboren
                                    en  stierf  op  9  dagen  na  70  jaar  oud  in  een  huisje  dat  ’Los
                                    Espinillos’ heette, gelegen aan het eind van een straatje van het

                                    dorp Alta Gracia (Hoge Genade) in een laag bergdal van de
                                    liefelijke provincie Córdoba, enige honderden kilometers ten
                                    westen van Buenos Aires (Argentinië).

                                    Toen de stad Córdoba in 1573 werd gesticht door een Spaans
                                    officier, heette de provincie eromheen nog ’Nieuw-Andalusië’
                                    - wat een haast historisch magische betekenis gaf aan Falla’s
                                    zelfgekozen  ballingschap.  (In  Spanje  wordt  ’de’  voor  de
                                    achternaam weggelaten als de voornaam niet wordt genoemd;

        dubbele namen worden meestal gevormd uit die van de vader en de moeder met ’y’
        (— en) ertussen; hier is dus sprake van Manuel, zoon van (= ’de’) vader Falla uit een
        Valenciaanse en moeder Matheu uit een Catalaanse familie.)

        De 'belangrijkste Spaanse componist van de nieuwe tijd’ was in 1939 in het Spaans
        zou worden gemonteerd bij te wonen, zó nadrukkelijk werd gedaan dat weigeren een
        belediging  zou  betekenen,  gaf  hij  toe  partij  kunnen  kiezen,  omdat  hij  zowel  de
        'nietsontziende’ fascisten, als de 'atheïstische’ roden haatte. Hij bezweek aan een door
        niemand herkende ziekte, nadat hij sedert zijn jeugd een wankele gezondheid had

        gehad met periodes waarin angswekkende crises de muziekwereld in spanning hielden.

        Dat alles tezamen verklaart, hoe het komt dat deze uiterst werkzame componist slechts
        een luttel aantal werken heeft nagelaten. In de studeerkamer van zijn huisje vond men
        stapels muziekpapier, waarop zijn laatste, misschien wel beste compositie, f  zeer  ten
        dele voltooid, was neergeschreven: het oratorium La Atlantida, waarin op teksten van
        de Catalaanse dichter Jacinto Verdaguer het ontstaan en de verdere geschiedenis van
        het Iberische schiereiland is verhaald. Vijftien jaar later, in een door Falla’s begaafdste

        leerling Ernesto Halffter (1905- ) voor praktische uitvoering gereed gemaakte vorm,
        klonk deze nalatenschap in Barcelona en werd met gemengde gevoelens ontvangen.

        Falla  was  als  Granados  een  dromer,  maar  hij  ontwikkelde  zich  tot  een  intelligent
        denker; als heel kleine jongen al leefde hij in fantasieën, die zijn omgeving nauwelijks
        vermocht te volgen.
   29   30   31   32   33   34   35   36   37   38   39