Page 6 - Mozaiek6
P. 6

De ’componist’ van elektronische muziek combineert enige der door de futuristen en
        in de concrete muziek gedane vondsten met de vrijwel onuitputtelijke mogelijkheden,
        die  elektronische  instrumenten  hem  bieden:  toonhoogte,  dynamische  schakering,
        klankkleur en tijdsindeling kan hij met reeksen magnetofoons, versterkers, filters enz.
        zowel  tot  de  ingewikkeldste  synthesen  samensmelten,  als  in  de  meest  elementaire
        componenten uiteen laten vallen.


        Zijn partituren leggen daarbij de klanken-afloop definitief vast en worden éénmaal,
        eens  en  voor  altijd,  elektronisch  vertolkt;  de  ’componist’  is  zijn  eigen  uitvoerder
        wanneer  hij  zijn  werk  op  de  magnetofoon-band  monteert;  latere  ’inter-pretatie’
        daarvan naar een persoonlijk inzicht of gevoel is uitgesloten. Het is duidelijk dat, al
        gebruikt de 'organisator’ van elektronische klanken hier en daar nog de 'normale’
        instrumenten en de menselijke stem op al dan niet 'gedenatureerde’ wijze, deze gang
        van zaken niets meer van doen heeft met de eeuwenoude begrippen 'muziek’ en

        'componeren’.

        Het zou daarom aanbeveling verdienen aan deze nieuwe kunstsoort ook een nieuwe
        naam te geven, zoals de Nederlandse pianist-componist Hans Henkemans (1913- ) in
        het Algemeen Handelsblad van 9 mei 1962 heeft gedaan; naast muziek, de kunst die
        in naam der muzen zich duizendjarig heeft ontwikkeld door slaan, blazen, tokkelen,
        strijken op 'natuurlijk’ gegroeide instrumenten (de menselijke stembanden inbegrepen),
        zou dan soniek, als kunst van louter ’onnatuurlijk’ opgewekte klanken, een boeiend,
        prinsheerlijk eigen bestaan kunnen gaan leiden, tot in lengte van dagen!


        Maar de ware woorden die Hans Werner Henze (1926- )  in  een  interview  met
        Elsevier’s Weekblad (23-1-66) heeft gesproken- zullen daarbij altijd waar blijven: ’En
        wat de avant-garde betreft: ik geloof dat ze de dernier-garde van morgen zijn. Oscar
        Wilde, in An Ideal Husband, formuleerde precies wat ik bedoel: niets is zo gevaarlijk
        als te modern te zijn; je bent dan ouderwets voor je het weet'



                                           Musique Concrète - Het begrip wordt vaak verkeerd begrepen als zijnde het
                                           maken van muziek uit geluiden uit de 'reële wereld", of uit geluid dat niet van
                                           muziekinstrumenten afkomstig is. Echter het is veeleer een poging om nieuwe
                                           wegen van muzikale expressie te zoeken. Traditioneel begon de klassieke of
                                           serieuze muziek vaak als een abstractie, als muzikale notaties op een stuk papier
                                           of ander medium, dat dan gereproduceerd werd tot hoorbare muziek. Musique
                                           concrète streeft ernaar om de concrete geluiden als uitgangspunt te nemen en
                                           deze te abstraheren naar een muzikale compositie.

                                           Het belang van Schaeffers werk aan de musique concrète is drievoudig vanuit
                                           de hedendaagse muziek bezien. Hij ontwikkelde het concept van het insluiten
                                           van elk mogelijk geluid in het muzikale idioom. Aanvankelijk concentreerde zijn
                                           werk zich op geluid dat niet van traditionele muziekinstrumenten afkomstig is.
                                           Vervolgens ontdekte hij dat het mogelijk is om de karakteristiek van de klank van
                                           een  bestaand  instrument  te  verwijderen,  door  bijvoorbeeld  de  attack  te
                                           verwijderen, en zodoende een meer abstracte klank te verkrijgen. Hij was ook
                                           een der eersten die opgenomen geluid ging manipuleren zodat het kon worden
                                           gebruikt in samenhang met andere geluiden om een compositie te construeren.
                                           Dit kan men zien als de voorloper van het hedendaagse samplen van geluid.

        Voorts benadrukte hij het belang van 'spel' (in zijn woorden: jeu) in de schepping van muziek. Schaeffers idee van 'spel'
        komt van het Franse 'jouer', dat dezelfde dubbele betekenis heeft als het Nederlandse 'spelen' of Engelse 'to play': 'om
        je te vermaken door met je omgeving interactief te zijn', maar ook 'om een muziekinstrument te bedienen'. Dit dualisme
        ligt aan de grondslag van de musique concrète.
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11