Page 48 - Mozaiek6
P. 48
De Hamburgse jaren waren echter ook die, waarin de reputatie van groot leider werd
gevestigd; met prachtige concerten van de ’Verein der Musikfreunde’ als opvolger van
de zieke Von Bülow; met het sluiten van grote en hechte vriendschappen; met de
definitieve splitsing van de dirigent Mahler en de componist Mahler; ’s winters rustten
papier en pen, ’s zomers dirigeerstok en repetitierooster. Hij werd ’vakantie-com-
ponist’, liefst in een rustig optrekje aan een meer in de Oostenrijkse bergen. Drie
bekende plekjes zouden het in de loop der jaren zijn: Steinbach aan de Attersee,
Mayernigg aan de Wörthersee en Altschluderbach bij Toblach. Geen menselijk of
dierlijk geluid mocht zijn oren daar treffen, omdat hij alleen onder hoogste spanning,
in volledige concentratie en absolute stilte, lichamelijk en geestelijk gevaarlijk
prikkelbaar, vermocht te scheppen.
Eerste resultaten: de diepzinnige Tweede (Aufer-stehungs) Symfonie in c met sopraan-
en altsolo en gemengd koor (teksten uit Des Knaben Wunderhorn en van Klopstock),
een werk met een ’eigen’ klank; en de kolossale, natuur, poëzie en filosofie omvamende
Derde Symfonie in d met altsolo, vrouwen- en knapenkoor (teksten van Nietzsche, en
uit Des Knaben Wunderhorn).
In brieven uit de jaren 1893-1902 heeft Mahler zich over zijn eerste drietal symfonieën
vaak geuit. Enkele citaten verduidelijken zijn bedoelingen, maar vertellen ook, waarom
hij vóór de publicatie van zijn werken zijn eigen 'programma’s’ nadrukkelijk afzwoer:
’(. . .) Mit dem Titel ”Titan” und dem Programm hat es seine Richtigkeit; das heiszt,
seinerzeit bewogen mich meine Freun-de, um das Verstandnis der Symphonie zu
erleichtern, eine Art Programm hierzu zu liefern. - Ich hatte also nachtraglich mir
diese Titel und Erklarungen ausgesonnen. - Dasz ich sie dies-mal wegliesz, hat nicht
nur darin seinen Grund, dasz ich sie dadurch für durchaus nicht erschöpfend - ja
nicht einmal zu-treffend charakterisiert glaube, sondern, weil ich e,s erlebt habe,
auf welche falschen Wege hierdurch das Publikum geriet. So ist es aber mit jedem
Programm! (. . .)•
’(...) Wenn ich ein groszes musikalisches Gebilde konzipiere, so komme ich immer
an den Punkt, wo ich mir das ”Wort” als Trager meiner musikalischen Idee
heranziehen musz. (...) Mir ging es mit dem letzten Satz meiner Zweiten einfach so,
dasz ich wirklich die ganze Weltliteratur bis zur Bibel durch-suchte, um das
erlösende Wort zu finden - und schlieszlich ge-zwungen war, meinen Empfindungen
und Gedanken selbst Wor-te zu verleihen. - Tief bezeichnend für das Wesen des
künstle-rischen Schaffens ist die Art, wie ich die Eingebung hierzu empfangen: (..
.) Zu dieser Zeit starb Bülow und ich wohnte seiner Totenfeier bei. Die Stimmung,
in der ich da sasz und des Heimgegangenen gedachte, war zo recht im Geiste des
Werkes, das ich damals mit mir herumtrug. - Da intonierte der Chor von der Orgel
den Klopstock-Choral ”Auferstehn!” - Wie ein Blitz traf mich dies und alles stand
ganz klar und deutlich vor meiner Seele! Auf diesen Blitz wartet der Schaffende,
dies ist ”die heilige Empfangnis”! Was ich damals erlebte, hatte ich nun in Tonen
zu erschaffen. - Und doch - hatte ich dieses Werk nicht schon in mir getragen - wie
hatte ich das erleben können?’