Page 25 - Mozaiek6
P. 25

‘OLE!



        De volksmuziek van Spanje, zoals men die nu kent, is voortgekomen uit de vermenging
        der muzikale culturen van vele volken die in de loop van de geschiedenis het Iberische
        schiereiland zijn binnengedrongen. Misschien zijn de bewoners van het legendarische,
        in de oceaan verzonken Atlantis daaronder de eersten geweest. Zeker behoren de
        Iberiërs, uit het noorden gekomen, tot de oudsten - vandaar de naam ’lberia’. Daarna
        kwamen de Kelten, eveneens uit het noorden.



        Vervolgens, maar nog meer dan 1000 v. Chr., gingen de Phoeniciërs handel drijven
        op  het  schiereiland;  zij  namen  munten  en  lettertekens  mee  en  bouwden
        nederzettingen, waar zij hun koopwaar kwijt konden of konden halen. En toen werd
        het achtereenvolgens de beurt van de Grieken (Hellenen), die tempels en theaters
        bouwden, de Carthagers (eens Phoenicische kolonisten), de veroverende Romeinen,
        die zo’n beetje alles wat zij aantroffen nieuwe namen gaven en die het land ’Hispania’
        doopten, de West-Goten, barbaren die in de vroege middeleeuwen veel onder de
        voet liepen en in Spanje een politieke macht vestigden, de Mohamedaanse Arabieren,

        die in 711 uit Afrika overstaken en tot 1492, dus bijna 8 eeuwen lang de touwtjes in
        handen hadden op alle gebieden van het zakelijke, politieke en culturele leven en
        tenslotte de uit het noord-oosten binnentrekkende Zigeuners, die vreedzaam, maar
        met  veel  muziek,  de  ’Moren’  ontmoetten  en  sindsdien  gebleven  zijn.  Het  zijn
        ongetwijfeld  de  Arabieren,  Muzelmannen  of  Moren  geweest  die  in  de  zuidelijke
        Spaanse  landen  de  grootste  invloed  hebben  gehad  op  zeden  en  gewoonten,
        wetenschap, bouwkunst en muziek der Hispaniërs (zie 632).


        Van hun aanroep 'Allah!’ meent men dat de typische, Spaans-nationale uitroep Olé!
        afkomstig  is,  als  een  door  de  eeuwen  heen  toegenomen  verbastering;  met  deze
        bewonderende en aanmoedigende kreet is het Spaanse publiek bij zang en dans,
        zarzuela en revue, maar vooral bij het stierengevecht, nog heden ten dage gul. Van

        hen ook zijn vele melodie- en ritmetypen van de Spaanse volksmuziek en de ’melismen’
        (melodieversieringen),  die  bijvoorbeeld  de  flamenco-zang  zo  opwindend  kunnen
        maken. En hun prachtige bouwwerken en tuinen werden de grootste trekpleisters voor
        buitenlandse toeristen.


        Er kwam een tijd, dat de vele Spaanse landen, die elk
        hun  eigen  volkskarakter,  natuurlijke  gesteldheid  en
        klederdracht hadden, politiek gingen samengroeien tot
        de grootste Europese macht: een gebied waar de zon

        letterlijk nooit onderging. In die ontwikkeling was het
        huwelijk  van  kroonprins  Ferdinand  van  Aragón  met
        Isabella van Castilië in 1469 een belangrijke stap; met
        de  activiteiten  van  dit  energieke  echtpaar  begon  de
        eigenlijke politieke geschiedenis van 'Spanje'.
   20   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30