Page 33 - Moonpub Magazine Nbr. 3
P. 33

De huispianist of organist van het theater was meestal degene

                                                                                       die  in  de  eerste  jaren  van  de  stomme  film  voor  de  muziek

                                                                                       zorgde. Het waren veelal klassieke stukken of populaire ragtime

                                                                                       en vaudeville nummers die gespeeld werden. Chaplin wist dat

                                                                                       hij met The Kid iets bijzonders had en hij meende dat de film

                                                                                       ook speciale muziek moest hebben voor nog meer impact en

                                                                                       emotionele reacties bij het publiek.


                                                                                       Hij zond de filmtheater's suggesties voor de muziek bij zijn films;

                                                                                       het was zijn eerste stap naar meer controle op de muziek en

                                                                                       uiteindelijk volledige supervisie over het totale product. De film

                                                                                       The Kid eindigde uiteindelijk met een volledige score van zijn

                                                                                       hand als de soundtrack.


                                                                                       The Kid is ontegenzeggelijk Chaplin. Het is allereerst de slapstick


                                                                                       and gekkigheid die wij van hem gewend zijn maar het heeft ook
                                                                                       een compassie en menselijkheid die de humor een doel geeft.


                                                                                       Het  is  niet  humor  voor  de  humor  alleen,  je  begrijpt  als  toe-
                                                                                       schouwer - en luisteraar! - meteen dat er meer bedoelt wordt


                                                                                       dan een gemakkelijke schaterlach.


                                                                                       De tragische scene waarin de kid wordt weggehaald bij de Little

                                                                                       Tramp om weer terug te worden gebracht naar het weeshuis is

                                                                                       hartverscheurend  en  de  melodramatische  muziek  bij  deze

                                                                                       scene is dat eveneens. Dan, als de Tramp bezig is te ontsnappen

                                                                                       via het dak wordt de muziek weer optimistisch en bij de achter-

                                                                                       volging over de daken die daarop volgt, is het ook de muziek

                                                                                       die synchroon met de beelden het een lichtvoetigheid meegeeft

                                                                                       die perfect aansluit bij de beelden die we zien.


                                                                                       Hoewel  Chaplin  al  meerdere  films  had  uitgebracht  toen  hij

                                                                                       uiteindelijk United Artists oprichtte samen met D. W. Griffith,

                                                                                       Douglas Fairbanks and Mary Pickford blijven de 8 titels die hij

                                                                                       voor United Artist maakte ontegenzeggelijk zijn grootste werken.


                                                                                       In 1942 herschreef Chaplin de muziek voor zijn eerste Tramp

                                                                                       film voor United Artists: The Gold Rush 1925. De gereviseerde

                                                                                       versie bevatte delen van de oude soundtrack maar ook voegde

                                                                                       hij er klassieke stukken aan toe te samen met op volksmuziek

                                                                                       gebaseerde thema’s die meer overeenkwamen met het roman-

                                                                                       tische en het verlangen dat de film uitstraalt. Het kreeg stukken

                                                                                       van Brahms, Rimsky-Korsakov en Tchaikovsky en ook een toen-

                                                                                       dertijd populair volksliedje “Coming Through the Rye.”
   28   29   30   31   32   33   34   35   36   37   38