Page 29 - Moonpub Magazine Nbr. 3
P. 29

Er moet veeleer een innerlijke, onveranderlijke verhouding bestaan hebben

        tussen de toonladders van en alle melodieën die erop gebouwd waren. Met

        andere woorden: het bestaan van een ethosleer veronderstelt dat Grieken-

        land, gelijk het Nabije en Midden-Oosten, iets soortgelijks gekend moet

        hebben als de Hindoes met hun raga en de Arabieren met hun

        maqam; de gelijksoortigheid in structuur, gemoedsgesteldheid

        en hoedanigheid van alle melodieën die tot een bepaalde

        toonladder behoren. Griekenland moet melodische patronen

        gekend hebben. Deze gedachtengang zal, althans gedeeltelijk,

        het fascinerende eeuwenoude probleem van de Griekse

        ethos tot een oplossing kunnen brengen.




        HET WAS JUIST vanwege de ezhos, vanwege de karakter-

        vormende waarde der melodische patronen, dat de muziek

        (inclusief fluiten lierspel i als een van de belangrijkste

        vakken van het onderwijs werd beschouwd. Ze had dikwijls de voorkeur

        boven de grammatica en rekenkunde en was, in Arcadië bijv., verplicht tot
                                                                                                                                      We zijn dat, wat we bij
        de leeftijd van dertig jaar.
                                                                                                                                      herhaling doen.


        Muziek weerklonk door het hele land en zijn koloniën. Maar betrekkelijk                                                          Beschaving siert de mens

        weinig ervan was beroepswerk. De oudste ‘vakman’ was de blinde homeri-
                                                                                                                                        in voorspoed en biedt een
        sche bard, een dichter, zanger en luitspeler tegelijk, die de gasten bij de
                                                                                                                                       schuilplaats in tegenspoed.
        feestmalen der groten onderhield met zijn verhalen over de heldendaden

        van  hun  voorouders.  Deze  oprechte,  bescheiden  bard  ontwikkelde  zich                                                            Als je weet wat goed is,

        gaandeweg tot een arrogante verwende virtuoos, die, koninklijk gekleed en
                                                                                                                                            kun je bijna niets anders
        met een indrukwekkend gevolg, deelnam aan nationale wedstrijden en die
                                                                                                                                                                                      doen.
        van stad tot stad reisde en concerten gaf in overvolle arena’s.




        Muziek behoorde ook bij het drama. De acteurs zongen in een stijl die

        vermoedelijk gelijk stond met recitatieven en ariosi; en het koor, dat in een

        halve cirkel voor op het toneel stond en de handeling en het lot der helden

        becommentarieerde, voerde de strofe, antistrofe en een andere slotzang als

        beurtzang  uit,  daarmee  de  lagere  zgn. Barvorm  AAB  der troubadours,

        Minnesanger en Meistersinger aankondigend. Muziek was onmisbaar bij de

        vele plechtige processies naar de tempels en heilige bossen en naar de

        nationale heiligdommen te Delphi of Olympia, waar de gemeentes elkaar

        in getal, grootte en kwaliteit hunner koren trachtten te overtreffen. Muziek

        verfraaide het huis. Van iedere man werd verwacht dat hij op feestmalen

        kon zingen en zichzelf daarbij op de lier begeleiden. De vrouwen vermaak-

        ten  zich  in  hun  kamers  met  zingen  en  lierspelen,  terwijl  de  Oosterse

        slavenmeisjes op de Oosterse harp tokkelden.




               Dit is een hoofdstuk uit Curt Sachs’ Geschiedenis van de

               Muziek, een boek dat momenteel op de scantafel ligt om

               ebook te worden. We laten het weten wanneer klaar!!
   24   25   26   27   28   29   30   31   32   33   34