Page 36 - Moonpub Magazine Nbr. 3
P. 36

Het meisje hoort het dichtslaan van het portier van de auto en

                                                                                        meent dat de Tramp een rijk persoon moet zijn, wat meteen

                                                                                        ook het plot van de hele film aangeeft - een klein detail met

                                                                                        veel betekenis voor de film. Het is weer een voorbeeld hoe

                                                                                        Chaplin ook het geluid gebruikte voor zijn verhaallijnen; zelfs 4

                                                                                        jaar na de laatste stomme film en met de “talkies” inmiddels  in

                                                                                        elk filmtheater op het grote doek, bewijst Chaplin nog steeds de

                                                                                        meester van de stomme film technieken te zijn maar nu ook

                                                                                        omgezet in geluidsmateriaal.



                                                                                               De beroemde bloemenmeisje-scene heeft veel emotie en
                                                                                               menselijkheid - een 2 minuten durende dialoog had dat


                                                                                               niet zo schitterend kunnen doen als de choreografie en

                                                                                               geluiden plus muziek van dit filmisch ballet.


                                                                                        In de scène waarin de Tramp en zijn dronken miljonair vriend

                                                                                        een chique nachtclub bezoeken, gebruikt Chaplin opnieuw zijn

                                                                                        muziek om de scene op te tillen naar een hoger creatief niveau.

                                                                                        In plaats van bijvoorbeeld een cartoonesk en chaotische score

                                                                                        met xylofoons en blazers arrangementen voor het accent bij de

                                                                                        gebeurtenissen op het scherm, maakt Chaplin gebruik van een

                                                                                        schitterend walsje compleet met strijkers. Opnieuw is het de

                                                                                        choreografie  en  de  timing  die  zo  perfect  gesynchroniseerd

                                                                                        wordt met de muziek die de scène doet uitstijgen boven het

                                                                                        gewone slapstick werk. Dankzij zijn muziek lukt het Chaplin de

                                                                                        soms  primitieve  grappen  en  grollen  (van  bv.  iemand  in  het

                                                                                        gezicht spuiten met soda sifon) een tweede laag  mee te geven

                                                                                        die zeker hebben bijgedragen aan het voortgaande succes van

                                                                                        zijn films ook na het einde van de stomme film.


                                                                                        Modern Times is een film uit de periode van de Great Depressi-

                                                                                        on. Het is niet zozeer een politieke film die openlijk commen-

                                                                                        taar  geeft  op  de  gebeurtenissen  maar  meer  een

                                                                                        maatschappelijke. Chaplin was een  humanist in zijn overtuigin-

                                                                                        gen  en  er  in  zijn  films  is  daarvan  veel  terug  te  vinden;  zijn

                                                                                        grappen  zijn  niet  enkel  en  alleen  maar  komisch,  er  zit  veel

                                                                                        humaniteit in.


                                                                                        Zijn  nu  inmiddels  tot  standaard  uitgegroeide  song Smile is

                                                                                        hiervan  een  goed  voorbeeld  hoewel  het  zoveel  pathos  laat

                                                                                        horen dat het grenst aan overzoet melodramatisch gezang. De

                                                                                        tekst  van  dit  lied  is  niet  door  Chaplin  zelf  geschreven  maar

                                                                                        werd er 18 jaar later aan toegevoegd door de songwriters John

                                                                                        Turner en Geoffrey Parsons die wel de tekst geschreven hebben

                                                                                        aan  de hand van de laatste scene en aftiteling van de film.
   31   32   33   34   35   36   37   38   39   40   41