Page 35 - Moonpub Magazine Nbr. 3
P. 35

“Het fijne aan het geluid was dat ik nu ook controle kon hebben

                                                                                             op de muziek. Ik componeerde romantische stukken als con-

                                                                                             trast bij het zwerver-type. Dat soort elegante muziek  gaven

                                                                                             mijn slapsticks een extra dimensie. De arrangeurs begrepen dat

                                                                                             niet meteen en vonden dat de muziek vooral grappig moest

                                                                                             klinken  maar  ik  probeerde  ze  uit  te  leggen  dat  het  juist  dit

                                                                                             charmante  contrast  was  dat  het  sentiment  van  de  film  nog

                                                                                             beter zou uitdrukken. Zonder dat is een kunstwerk onvolledig”.



                                                                                      City Lights, zijn meest romantische film, is de eerste Chaplin film

                                                                                      waar hij de muziek onveranderd laat. Het begint met een luid

                                                                                      fanfare orkest en de beroemde scene bij het standbeeld. Met

                                                                                      behulp van de nieuwste technologie van die tijd voegt hij er wel

                                                                                      geluidseffecten  aan  toe.  Na  de  introductie  van  schetterende

                                                                                      trompetten stapt de politicus het podium op om een speech te

                                                                                      gaan geven.


                                                                                      Maar  in  plaats  van  woorden  en  zinnen  spreekt  hij  met  een

                                                                                      brabbeltaaltje dat niets zinnigs voorstelt. Dit kan zowel Chaplin’s

                                                                                      commentaar  zijn  op  het  uitkramen  van  onzin  van  de  politici

                                                                                      maar het is niet onwaarschijnlijk dat het ook gewoon goed van

                                                                                      pas kwam tijdens deze overgangsperiode van stomme film naar

                                                                                      de “talkie”.


                                                                                      Het standbeeld wordt onthuld en we zien de Tramp die daar

                                                                                      rustig ligt te slapen. Het orkest zet The Star Spangled Banner in

                                                                                      en iedereen stopt om het saluut te geven met de hoed op het

                                                                                      hart  gedrukt.  Ook  de  Tramp  doet  dit  maar  daarna  begint  de

                                                                                      achtervolging natuurlijk. Alweer een staaltje slapstick zoals al-

                                                                                      leen  Chaplin  dat  kon  doen,  dit  keer  dus  ook  met  geluid  en

                                                                                      muziek toegevoegd.


                                                                                      Een  van  Chaplin’s  meest  schrijnende  scènes  is  die  waar  hij  -

                                                                                      alweer  op  de  vlucht  voor  een  politieman  -  het  blinde  meisje

                                                                                      tegenkomt die op de hoek van de straat haar bloemen verkoopt.



                                                                                      De  muziek  die  op  dat  moment  speelt  is  gebaseerd  op  Jose

                                                                                      Padilla’s La Violetera. Ook hier weer lijkt er zich een ballet af te

                                                                                      spelen met de bewegingen (choreografie) in de scene perfect

                                                                                      afgestemd  op  de  muziek.  Het  gebruik  van  de  geluidseffecten

                                                                                      lijken op het eerste gehoor gewoon de geluiden te zijn die nu

                                                                                      eenmaal altijd bij komedie te horen zijn,

                                                                                      maar ook kunnen de geluiden afgeluisterd

                                                                                      worden als  zorgvuldig gearrangeerde

                                                                                      elementen aan het nieuwe fenomeen van

                                                                                      de geluidsfilm.
   30   31   32   33   34   35   36   37   38   39   40