Page 25 - Moonpub Magazine Nbr. 3
P. 25
PETER GABRIEL: Het is zoiets als electriciteit en crea-
tiviteit is de stekker in het stopcontact. Je hebt als lied-
jesschrijver een antenne en je voelt soms letterlijk de
rillingen als je ergens goed in zit.
JONI MITCHELL: Als ik lang aan het schilderen ben, is het alsof mijn ge-
dachten stoppen. Als je me aan elektrische draadjes zou
vastbinden zou je misschien ontdekken dat ik een soort van
droomtoestand zit. Ik praat dan niet meer en van ergens ko-
men dan die onhoorbare stemmetjes of noem het kosmische
impulsen die mij zeggen: iets meer rood linksboven, graag.
Je denkt er niet bij na, schildert het rood en wacht op wat er
komen gaat. Soms heb ik hetzelfde met de muziek.
Bij mij gebeurt het dan meestal ‘s nachts en alleen terwijl ik als een soort van
mantra dat ene patroontje steeds maar weer zit door te nemen de drone zorgt
er dan voor dat de inspiratie wordt opgeroepen. Als je aan het schrijven bent
dan moet je afdalen in jouw onderbewustzijn en het kan wel eens angstig zijn
daar, als in een enge droom. Maar als je dat afdalen aankunt, aandurft en er
mee om weet te gaan, dan kun je rekenen op heel veel zelfkennis. En dat geeft
je dan weer de nodige mensenkennis wat noodzakelijk is bij het liedjesschrij-
ven. Op die manier gesteld is het schrijven een fantastische psychotherapie,
hoewel soms best wel beangstigend.
SINEAD OCONNOR: Mijn dagelijkse leven is nogal onstui-
mig, ook emotioneel. Ik vind dat niet eng maar er gebeurt
van alles, 24 uur per dag. Dus ik ben voortdurend bezig me
af te vragen hoe dat nu allemaal zit. Steeds weer vraag ik mij
af wat ik er wijser van wordt. En regelmatig moet ik dan
weer, voor een beetje orde in de chaos, het op papier schrij-
ven om daarna te kunnen zeggen: ja, zo voel ik mij!