Page 26 - Moonpub Magazine Nbr. 3
P. 26
Zit er iets van herkenning voor je bij? Vast wel. Laat tien liedjesschrijver
aanschuiven aan een ronde tafel, geef ze wat te drinken en stel voor een open
gesprek over het “vak”. Ik zeg je, nog nooit zag je een groep van mensen op
een lijn en met zoveel overeenstemming hun meningen verkondigen. Wat de
grote namen hier boven uitgelegd hebben, moet welhaast ook voor jou gel-
den. Of zal dat tezijnertijd gaan doen, als de eerste multimap vol met titel-
ideeen, mislukte coupletten en vetgeschreven refreinen naar het Archief van
de Persoonlijk Herinneringen (oftewel: De Doos Op Zolder) mag verhuizen.
Hoe staat het met jouw heel eigen, speciale
ervaringen met het onderbewustzijn?
Zomaar eens twee voorbeelden. Ik zelf weet inmiddels dat een eigen compo-
sitie, en in het bijzonder als deze een emotie probeert te verwoorden, iets kan
hebben van een indiaanse regendans. Niet in stijl en muzikale aanpak, wel te
verstaan, maar in bedoeling: we gaan de goden verzoeken. Een gebed heeft
diezelfde intentie, lijkt mij, zij het gesproken en met een meer religieuze
teneur (vgl. Franz Kafka’s uitspraak “Art is a form of prayer”).
Het heeft mij geleerd dat hoe somber, kritisch of zwartgallig het onderwerp
van mijn liedje ook mag zijn, ik altijd een positieve wending of conclusie moet
zien te vinden. Op een dag immers komt het liedje je achteropgelopen.
Andere composities blijken later overeind te blijven staan als de mijlpalen in
jouw leven. Toen schreef ik dit, o ja, dat was in de tijd van … Of zetten een
punt achter iets waarna je, ontdaan van emotionele ballast, weer op een ander
spoor voort kunt reizen op weg naar een volgend station.
Neem nooit een idee voor een liedje als vanzelfsprekend. Bedenk dat het
onderbewust-zijn er altijd plannen mee kan hebben, misschien niet nu en
misschien niet in de vorm zoals die is opgeborreld•. Komt besef, is het daar.
Vertaling en Bewerking: Johnny Hoeve Moonpub NET, the Netherlands