Page 22 - MoonpubMagazine2
P. 22

Om  ook  mandolinespelers  in  staat  te  stellen
                                                          over te schakelen op de banjo is de hals van de

                                                          tenor doorgaans veel korter dan die van de 5-
                                                          string.  Een  bekende  solist  op  de  tenorbanjo

                                                          was Harry Reeser.


                                                          Pas in de jaren twintig brengt Gibson zijn legen-

                                                          darische  Mastertcne-modellen  uit  waarmee
                                                          het merk snel de markt gaat domineren. In de

                                                          periode tot circa 1930 worden er op het gebied
                                                          van de banjo allerlei patenten verleend. Uitvin-
                                                          dingen die varieerden van een elektrisch ver-

                                                          warmd  vel  (met  gloeilampen),  bijzondere
                                                          toonringen en resonators tot en met een stel-
                                                          pen in de hals komen in eerste instantie vooral

                                                          de tenorbanjo ten goede.                                                 Waar geloof ik in? Wat is waar? Ik geloof
                                                                                                                                   in mezelf zelfs in mijn gevoeligste, meest

        Uiteindelijk  zal  de  bloeitijd  van  de  tenorbanjo  vrij  kort  zijn.  In  de  jaren  dertig                            ongrijpbare gevoelens. Uiteindelijk is al-
        schakelen veel jazz- en dansorkesten over op de gitaar, waarvan de mogelijkheden                                           les  ongrijpbaar,  mijn  kostbaarste  vloei-
        door  virtuozen  als  Eddie  Lang  in  korte  tijd  enorm  waren  vergroot.  Om  voor

        tenorbanjospelers de overgang naar de gitaar makkelijk te maken, wordt in die                                              stof mag niet worden gemorst - mors je
        dagen ook een 4-snarige gitaar (de tenorgitaar, gestemd in kwinten) ontwikkeld.                                            kostbare vloeistof niet, levenskracht, hoe

        Uiteindelijk  schakelen  banjobouwers  als  Epiphone  en  Gretsch  langzamerhand                                           dan ook.
        over op gitaren, andere banjoproducenten als Ludwig en Slingerland gaan zich
        concentreren op de vervaardiging van drumstellen.
                                                                                                                                          Mijn gevoel laat zich toevallig

          Niet alleen de tenor, maar ook de 5-string lijkt dan op zijn retour te zijn: hij over-                                          niet in woorden vangen…

           leeft alleen nog in volksmuziek in afgelegen gebieden van de VS (mountain mu-
          sic). Na de Tweede Wereldoorlog is er (met als enige uitzondering Pete Seegers
                                                                      longneck banjo) op het gebied van de

                                                                     constructie van banjo’s weinig innova-
                                                                      tie geweest. Maar wat betreft speelstijl

                                                                                      is er wel veel vernieuwing!
                                                                                                                                   Ik kan de mensen soms echt niet uitstaan
                                                                     De grenzen in de wereld van de banjo                          - ik weet dat ze allemaal hun moeilijk-

                                                                     zijn geen landsgrenzen meer maar stijl-                       heden  hebben  zoals  ik  de  mijne  heb  -
                                                                      grenzen. De wereld van de tenorban-

                                                                     jospelers (uit de jazz of uit het land van                    maar  ik  ben  daar  echt  te  moe  voor.
                                                                     de Ierse folk) ligt vrij ver af van de we-                    Proberen te begrijpen, rekening houden,
                                                                           reld van de bluegrassstijl. Maar de                     bepaalde  dingen  zien  waar  ik  alleen

                                                                     kaart van de banjo heeft ook grote wit-                       maar moe van word.
                                                                                                            te plekken.















                                                                        Concerten
                                                                       voor banjo

                                                                      en orkest zijn
                                                                      bijvoorbeeld

                                                                              nog niet geschreven.
            Als je banjo wilt gaan spelen, zijn er een aantal prachtige muziekstijlen, die je
          kunt leren beheersen. Maar er is, zoals Don Reno ooit zei, nog heel veel op de

                                      banjo mogelijk dat nog nooit gedaan is.
   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27