Page 25 - MoonpubMagazine2
P. 25
In de film is de Zwerver een sprookjesfiguur, hij verschijnt uit
het niets, zoals in het monument voor Vrede en Welvaart - om
uiteindelijk weer in het niets te verdwijnen. Hij is een vreemde-
ling, voor wie de vertrouwdheid met de dingen der wereld niet
bestaat; hij heeft geen vanzelfsprekende plek in de wereld.
Daarmee is de Zwerver net als Chaplin zelf een paria, zoals de
filosofe Hannah Arendt hem noemde. Juist door die positie is
hij in staat om de absurditeit te tonen van de situaties waarin
hij verkeert. Daarmee levert de figuur van de paria impliciet
stevige kritiek op de wereld waarin hij en zijn tijdgenoten le-
ven.
De ellende van de underdog had Chaplin aan den lijve ervaren,
toen hij aan het einde van de negentiende eeuw als kind van
twee vaudeville- artiesten opgroeide in Londen. Hij verloor
zijn vader aan de alcohol. Zijn moeder kampte met ondervoe-
ding en zenuwinzinkingen. Nog voor zijn twaalfde zag hij het
armenhuis van binnen en had hij een reeks baantjes: kranten-
verkoper, glasblazer, doktersknechtje. Het werden thema's in
zijn films.
In 1912 vertrok Chaplin met een theatergezelschap naar
Amerika.Twee jaar later kreeg hij zijn eerste filmcontract.Toen
hij als komiek moest verschijnen, trok hij een slobberbroek aan,
een te nauw jasje, grote schoenen, een wandelstok en een bol-
hoed. Nauwelijks was ik echter gekleed, of de kleren en de
grime deden me voelen wie hij was', schrijft hij in zijn autobio-
grafie van 1964:' Een zwerver en een gentleman, een dichter en
een dromer, een eenzame die altijd hoopt op wat romantiek en
avontuur. Hij zou misschien de indruk willen wekken dat hij
een geleerde is, een musicus, een hertog of een polospeler; toch
ziet hij er niet tegen op om sigaretteneindjes op te pikken, of
een kind zijn lekkers af te nemen.'
Aanvankelijk was de Zwerver een gemeen kereltje; hij maakte
mensen belachelijk, en gaf ze nog een trap na ook. De proble-
men waar hij mee kampte, waren alledaags: een stuk in zijn
kraag, een nieuwe baan of de wreedheid van de liefde. Maar
vanaf de jaren dertig gebruikte Chaplin zijn Zwerver om maat-
schappelijke problemen aan de kaak te stellen.