Page 26 - MoonpubMagazine2
P. 26
De klassieker Modern Times (1936) is zijn commentaar op de
sociale en economische wantoestanden tijdens de Wall Street
Crash (1929): de honger, de daklozen en de sociale onrusten.
Archiefbeelden uit die tijd laten dezelfde krotten zien, als het
krot waarin de Zwerver en zijn meisje hun intrek nemen (Hij:
'Het is een paradijs!'; zij verontschuldigend: 'Niet helemaal
Buckingham Palace, hoor').
De Zwerver is een underdog, maar het lijkt hem niet te deren.
Hij gaat er niet aan onderdoor. Hij gaat door. Wie zich van
kant wil maken, of ontredderd in de berm zit, wijst hij op de
zon die morgen weer opkomt, en op de vogeltjes die weer zul-
len zingen. Maar een verhevener moraal heeft hij niet: als hij
een hap uit een koekje van een kind kan nemen, dan doet hij
dat. Als hij als glazenmaker om werk verlegen zit, dan is hij
niet te beroerd om eerst met een steen de ruiten aan diggelen
te smijten.
Bij Chaplin is geen held te vinden die zich verzet tegen de
onderdrukking en de wantoestanden; de Zwerver is geen ster-
ke man die zich verzet tegen het onrecht. Maar hij is ook niet
de'gewone man'die zonder problemen zijn weg vindt in die
wereld.
De filmcriticus, journalist en filosoof Siegfried Kracauer (1889-
1966) schrijft in 1926 in de Frankfurter Zeitung over Chaplin’s
Zwerver: hij heeft geen wil. In plaats van de drang tot zelfbe-
houd, van machtswellust, zit bij hem een lege plek, die zo wit
is als de sneeuwvelden van Alaska.
Andere mensen hebben een zelfbewustzijn, hij heeft dat niet
meer. Andere mensen hebben een bewustzijn van hun "ik".
Dat is hem uit handen genomen; de dingen en de dieren heb-
ben meer "ik" dan de Zwerver.' 'Toch', zegt Kracauer, 'is het
juist deze onmacht, die de toeschouwer ontroert en laat la-
chen. Zijn onmacht is dynamiet. Zijn komedie werkt, omdat
die aan de toestand van de wereld raakt. Zijn onmacht heeft
als gevolg dat de onderdrukkende, de vervreemdende macht
van de wereld wordt aangetoond. Duidelijker dan het wanho-
pige verzet tegen de macht toont Chaplin hiermee het brute
karakter van die macht.