Page 19 - MoonpubMagazine2
P. 19
De metafoor van de rivier is hier aangewend om wat meer inzicht te krijgen
in het hele scala van muzikale veranderingen. Het doet er niet toe of iets
“beter” is als iets anders. Was de uitvinding van de piano minder belangrijk
dan de werken die Chopin met dit instrument componeerde?
En wat te denken van Pythagoras’ experimenten met vibratie die ons de
toonstelsels gaven, de ingeblikte muziek die we kregen dankzij Thomas Edi-
son, Beethoven’s Negende, de partituur ervan in MIDI enkele eeuwen later,
de niet-te-doorgronden structuur van Indonesische gamelan-muziek, de
Kruistochten en de daarop volgende Renaissance in de Westerse muziek, de
gedwongen of vrijwillige emigraties van hele volksstammen, de 20e eeuw
met nieuwe mogelijkheden voor muziekgebruik zoals elektriciteit (Rock &
Roll) en geluidsopwekking?
Hebben deze namen en gebeurtenissen de loop van de rivier verandert, de
bedding uitgediept, de stroming versneld? Waren ze/het slechts de rimpels
aan de oppervlakte, een onderstroom of misschien toch de waterval? Ging
deze en gene componist mee met de stroom of had hij benen sterk genoeg
om op de bodem houvast te vinden en misschien zelfs het water te keren?
(Het lukte Bach en Beethoven en wellicht ook Buddy Holly – De Beatles &
Stones waren goed beschouwd gewoon op de juiste tijd en op de juiste
plek). En misschien belangrijker: wat staat ons te wachten of is misschien al
gaande? De tijd sleurt ons mee, stroomafwaarts. Maar waar de stroom een
bocht gaat maken of weer wat breder wordt en welke muziek het met zich
mee zal voeren… dat is aan ons om te bepalen.
Vertaling & Bewerking voor het nederlands: Johnny Hoeve
Oorspronkelijk idee/artikel in het engels: Connor Freff Cochran