Page 48 - MusicInTime
P. 48

1530-1700































                                                                              In de vijftiende en zestiende
                                                                              eeuw had veel muziek een
                                                                              geestelijke inhoud, maar er
                                                                              was ook wereldlijke, en de
                                                                              vroege openbare
                                                                              uitvoeringen gingen vaak
                                                                              gepaard aan
                                                                              toneelvoortellingen. The
                                                                              Globe in Londen was het
                                                                              theater van Shakespeare;
                                                                              hier vonden talrijke
                                                                              uitvoeringen van
                                                                              volksmuziek plaats. De
                                                                             schrijver zelf gebruikte in
                                                                             zijn stukken menigmaal
                                                                              muzikale vergelijkingen.
         ste ontwikkelingen in Italië, met name onder de uit de Nederlanden afkom­
         stige componisten.

         De Engelse madrigaaltraditie
         Thomas Morley (1557-1603) was organist van de St.-Paul-kathedraal in het
         hart van Londen en ook hij componeerde kerkmuziek in het Latijn en in het   Op de bladzijde hiernaast:
         Engels. Zijn voornaamste aanspraak op roem was echter het feit dat hij de   Orlando di Lasso leidt de
         leider was van de Engelse madrigaalschool, die ontstond in 1588 - het jaar   musici van het Beierse hof
         van de Spaanse Armada - tot geweldige bloei kwam en bleef bestaan tot   in München, waar hij zijn
         een kwart eeuw na zijn dood. Het is bekend dat Hendrik VIII zong en de luit   carrière begon. Als kind
         speelde; met minder zekerheid worden hem enkele composities toegeschre­  had hij een dermate mooie
         ven. (In die tijd kon men zich de maker noemen zodra men iets aan een   stem dat hij twee keer van
         bestaand stuk had toegevoegd.) Hendriks dochter Elizabeth - Morley’s   school werd ontvoerd.
         koningin - speelde virginaal en luit, ze zong en was bijzonder dol op dansen.   Beide keren vonden zijn
         Ze verwachtte hetzelfde van haar hovelingen ofschoon de regels van de hof­  ouders hem terug, maar de
                                                                              derde keer lieten ze het
         etiquette, vastgelegd in een Italiaans boek - tijdens haar regime een bestseller   erbij; ditmaal was hij
         - bepaalden dat welopgevoede lieden nimmer in het openbaar mochten musi­  ontvoerd om de
         ceren.                                                               onderkoning van Sicilië te
           Zowel Hendrik als Elizabeth hadden aan het hof Italiaanse musici. Een   dienen.


                                                                                                57
   43   44   45   46   47   48   49   50   51   52   53