Page 43 - MusicInTime
P. 43

Madrigalen en maskers
     1530-1700 De Gouden Eeuw





















































     Een jonge vrouw bespeelt,   voerd met meer stemmen per partij, maar ze waren bedoeld om met één stem
     begeleid door een luit, de   per partij te worden gezongen door enkele hovelingen of door een gezin uit
     citer. ‘Elke luitist die   de betere stand, want elk ontwikkeld mens werd verondersteld aardig te zin­
     tachtig wordt,’zei    gen en een instrument te bespelen. Madrigalen behoorden tot de huiselijke,
     Dowland, ‘heeft beslist
     zestig jaar lang zijn   informele muziek; als er niet genoeg stemmen waren konden de ontbrekende
     instrument zitten stemmen. ’  partijen op een instrument worden gespeeld - veelal de luit.
                             Tegen het midden van de eeuw werden ook lange verhalende teksten van
                           Vergilius of Dante, of epische gedichten van Ariosto en Tasso over Karei de
                           Grote en zijn kruisridders als reeksen madrigalen getoonzet. Om de tekst
                           goed begrijpelijk te houden werden de minder opwindende passages vaak
                           geschreven als te declameren akkoorden, een voorschot op het gezongen
                           recitatief in de opera. Naarmate de woorden emotioneel meer geladen wer­
     Op de bladzijde hiernaast:
     Andrea Gabrieli kreeg de   den kwamen er steeds pittiger harmonieën bij, met vreemdsoortige akkoor­
                           den die wij chromatisch noemen: akkoorden waarin tonen zitten die in die
     opdracht muziek te
     schrijven voor de viering   toonaard niet voorkomen. De nieuwe meesters van het madrigaal waren de
     van de overwinning van de   Zuidnederlander Cypriaan de Rore (1516-1565) en de Italiaan Luca Maren-
     Republiek Venetië over de   zio (1553-1599), wiens emotionele muziekstijl van grote invloed was op de
     Turken bijLepanto in 157T  Engelse madrigalisten tegen het einde van die eeuw.


     52
   38   39   40   41   42   43   44   45   46   47   48