Page 38 - MusicInTime
P. 38

1430-1600




       zich in te dringen in het Habsburgse hof van de keizers van het Heilige
       Roomse Rijk. Duitsland was tot dan toe achtergebleven in de muziek: de
       Minnesanger en later de Meistersinger - die ook in de zestiende eeuw nog
       voorkwamen - bleven hun eenvoudige liederen zonder begeleiding zingen,
       terwijl de rest van West-Europa zich verlustigde in rijke, gecompliceerde,
       verweven klanken.
         Ons twintigste-eeuwse musiceren en muziek beluisteren is zo sterk bepaald
       door de Duitse muziektraditie, van Bach tot Stockhausen, dat het vreemd is
       te bedenken dat in de eeuwen vóór Bach de beste muziek helemaal niet door
       Duitsers is gemaakt. Er waren vóór Bach in Duitsland natuurlijk wel grote
       componisten; Buxtehude, Pachelbel, Schütz zijn namen die vandaag de dag
       steeds weer opduiken in concerten en op grammofoonplaten. De Duitse tra­
       ditie van vóór Bach was te danken aan keizer Maximiliaan I, die in 1496 een
       bezoek aan Italië bracht en daar de Vlaming Heinrich Isaac (1450-1517)
       tegenkwam. Deze was in Florence bij de Medici in dienst als hofzanger en
       -componist, maar de invloed van de Medici was aan het tanen en Isaac nam







































                                                                            Op deze gravure uit ‘De
                                                                            overwinning van
                                                                            Maximiliaan I’ (1517) trekt
                                                                            een kameel trots de
                                                                            roemruchte Oostenrijkse
                                                                            organist Paul Hofhaimer
                                                                            (1459-ca. 1537), die tevens
                                                                            zowel componeerde als
                                                                            orgels bouwde.


                                                                                              47
   33   34   35   36   37   38   39   40   41   42   43