Page 34 - MusicInTime
P. 34

1430-1600




        vloeiende welluidendheid en in de wereldlijke muziek aan sterk ritmische
        stukken als de frottola, een heel populaire kokette dans die heel Europa voor
        zich won. Toen de frottola in de Nederlanden kwam ontnam men daar door
        het verstandelijke contrapunt er de lichtvoetigheid aan, maar de geest ervan
        kwam weer boven in het madrigaal.
          Josquin werd geboren in Picardië, vlak bij St.-Quentin, en stierf in de­
        zelfde streek nabij Valenciennes. Dat gebied hoorde aan Bourgondië en was
        cultureel even sterk georiënteerd op de Nederlanden als op Dijon, waar het
        hertogelijke hof was. Josquin was in 1459 koorzanger in de kathedraal van
        Milaan en tegen 1474 was hij in dienst van de Milanese hertogelijke familie
        Sforza. In 1486 was Josquin werkzaam in de pauselijke kapel in Rome, maar   De enige bekende
        tegen 1493 was hij weer in Frankrijk en diende in de Franse koningskapel   afbeelding van Josquin,
        onder Lodewijk XI en Lodewijk XII. Het staat historisch niet vast voor   wellicht nagetekend van een
        welke van de twee Lodewijken hij het vierstemmige lied Guillaume se va   portret dat in een kerk in
        chaufer schreef. De koning had Josquin om een lied gevraagd waarin hij kon   Brussel moet hebben
        meezingen en omdat de vorst niet zo’n beste zanger was, schreef Josquin   gehangen.
        voor hem een partij die slechts uit één toon bestond, het hele stuk lang. (Pur-
        cell deed hetzelfde in een fantasie voor strijkers, evenals Rossini in een aria
        voor een opera-ster die hij qua stem niet al tezeer vertrouwde.) Het is een
        merkwaardig, horterig stuk met een koppig doordreunende baspartij, den­
        kelijk om de koning op toon te houden.
          Tweemaal was een werkgever nalatig met de betaling van Josquins loon.



        Vroege muziekdruk
        De druk van uit losse letters samengestelde tekst werd omstreeks het midden van de vijftiende
        eeuw in Nederland ontwikkeld door Laurens
        Janszoon Coster, in Duitsland door Johannes
        Gutenberg en in Engeland door William Caxton.
        Er verschenen boeken voor gebruik bij de ere­
        dienst, met van houtsneden gedrukte
        Gregoriaanse muziek.
          In Venetië gebruikte Giovanni Petrucci al in
        1501 losse elementen om muziek van te drukken;
        in vijfentwintig jaar gaf hij meer dan vijftig
        boeken uit met instrumentale en vocale muziek.
        Het af geheelde blad is gedrukt in 1503.
          De techniek van de muziekdruk was tegen het
        midden van die eeuw overgewaaid naar Londen,
        Parijs en Duitsland. De mooiste drukken beston­
        den uit drie drukgangen: eerst werden de noten­
        balken gedrukt, daaroverheen de noten, en dan
        de tekst.



        Toen graaf Sforza talmde componeerde Josquin een mis op de tonen la sol fa
        re mi, hetgeen beduidde ‘lascia fare a me’ (laat het aan mij) - zoals de graaf
        beloofd had. Toen Lodewijk XII niet over de brug kwam herinnerde Josquin
        hem eraan met het motet Memor esto verbi tui (denk aan uw belofte) en in
        een later motet bevestigde hij de betaling.
          In 1501 werd hij aangesteld tot muziekmeester van hertog Hercules van


                                                                                              43
   29   30   31   32   33   34   35   36   37   38   39