Page 35 - MusicInTime
P. 35

Mecenaat
     1430-1600 De hoven en de Renaissance




























     Lodewijk XI (1461-1483),
     bijgenaamde ‘de Spin en
     rechts Lodewijk XII (1498-
     1515), twee Franse vorsten
     en belangrijke
     beschermheren van de
     kunst.

                           Ferrara in Italië en hij componeerde een mis op een thema gevormd door de
                           letters van de naam van zijn werkgever. Zijn beste muziek schreef hij ver­
                           moedelijk in Italië, waar hij in zijn stijl de volle vrijheid kreeg, maar van
                           aard was hij een Nederlander en - anders dan de Italianen - een contrapun-
                           tist. Zijn fraaiste werk kenmerkt zich doordat de ene stem de andere op korte
                           afstand imiteert; de stemmen jagen elkaar na als in een canon en daarna
                           zwerven ze vrijer uit. In Italië werd zo’n stuk een caccia (jacht) genoemd.
                           Josquin behoorde, vanaf 1501, tot de eersten van wie de muziek in Italië
                           werd gedrukt, en wel door Giovanni Petrucci.
                             Het drukken van muziek was evenzeer als Gutenbergs letterdruk een over­
                           winning voor de communicatie. Het was vooral van belang om de kunst zo
                           wijd mogelijk te verspreiden, niet alleen om componisten te inspireren, maar
                           ook om zangers en spelers die een geliefd stuk thuis wilden uitvoeren die
                           goede kans te bieden. Muziek maken thuis was in de zestiende eeuw in Enge­
                           land, Frankrijk en Italië heel gewoon en in alle drie die landen ontwikkelde
                           zich de muziekuitgeverij, die zich al snel over de hele beschaafde wereld ver­
                           breidde.
                             Josquin was geen vernieuwer zoals Okeghem, maar hij maakte gebruik
     Op de bladzijde hiernaast:   van alle techniek van de Lage Landen voor de expressie die hij wenste. Zijn
     een orkestje van Vlaamse   missen worden zeer bewonderd, maar zijn genie komt pas echt tot uitdruk­
     muzikanten op een     king in zijn motetten. De precieze samenhang tussen tekst en muziek bracht
     kerktrap. Onder de    anderen ertoe het musica reservata te noemen - misschien omdat hij enkel
     instrumenten vinden we de   kon worden begrepen door ingewijden, die het geheim van de notatie hadden
     kromhoorn, de fluit met   doorgrond. Hij hield erg van woordillustratie, zoals te beluisteren valt in
     trommel, de luit, de
     triangel, en op de    Absalon, fili mei met zijn schrijnend dalende motief bij Davids gang naar de
     voorgrond het portatief   hel. Het werd gecomponeerd bij de dood van de zoon van een werkgever.
     (draagbaar orgeltje). De   Van zijn vele missen is de Missa pange lingua de beroemdste, al zullen ook
     figuur in het midden   de andere iemand die ze nog niet kent verrassen door de fraaie melodie, een
     dirigeert.            enkele akkoordenreeks, de bedachtzame woordbehandeling. Hij was een van


     44
   30   31   32   33   34   35   36   37   38   39   40