Page 9 - Moonpub Magazine Nbr. 3
P. 9

Maar noem de namen muzak, easy listening of zelfs “contempora-

                                                            ry    instrumental” en je zal ongetwijfeld opmerkingen horen als: saai,

                                                                   niet  echt,  te  gladjes,  enzovoort.  Al  deze  reacties  lijken  voort  te

                                                                   komen uit een cultureel vooroordeel dat enerzijds de eerlijk, op

                                                                   rechte en echte muziek omhoog prijst en anderzijds deze achter-

                                                            grond “muzak” verwerpt.




                               Maar  in  deze  verlichtende  tijden,  nu  wij  toch  allemaal  geacht  worden  nadenkende


                               wezens te zijn, is misschien dat vooroordeel niet helemaal terecht meer.  Na deccenia van

                               rock muziek, stampende disco beats en ook opgedreunde, monotone raps lijkt het alsof

                               de muziek die niet deze faceten heeft als “slecht” word aangehoord. En dat - helaas - doet

                               mij enigszins denken aan "zombies" wat toch niet bedoeling is van de muziek en haar vele

                               muzikanten. Er moet natuurlijk ook plaats zijn voor andere soorten muziek dan alleen het

                               populaire.  Maar  gelukkig  zijn  er  ook  artiesten  die  in  deze  meer  op  de  achtergrond

                               opererende stijl uitermate creatief zijn geweest: denk bijvoorbeeld aan Brian Eno, Percy

                               Faith, artiesten die het toch gelukt is hun "wallpapers of sound" meer naar de voorgrond

                               te brengen.




                               Sinds de opkomst en acceptatie van "muzak" zo’n halve eeuw geleden is bij dit soort

                               muziek de filosofie erachter - en ook het wetenschappelijk onderzoek ernaar: de musico-

                               logy - niet stil blijven staan: het is al lang niet meer zomaar het achtergrondmuziekje  en

                               heeft  zich  gaandeweg  ontwikkeld  tot  een  volwaardige  muziekstijl.  Maar  wat  onder-

                               scheidt nu deze muziek van de andere soorten muziek?  Meestal is deze "muzak" een

                               soort van kunstzinnig gearrangeerd mozaiek van harmonieen en melodieeen, metrono-

                               mische herhalingen, met muzikale patronen die ongemerkt in elkaar overlopen, vol met


                               hypnotische violen, harpen, celestes and andere muziekinstrumenten die enigszins aan
                               de "hemel" doen denken, met allerlei vage harmonieeen die, naar het aanhoort, afkom-


                               stig zijn van een mysterieus, onherkenbare bron maar toch eigenlijk ook niet helemaal zo

                               “random" klinken, zoals bijvoorbeeld improvisaties. Het laat toch patronen horen die aan

                               composities doen denken. Sommigen durven zelfs te beweren dat het eigenlijk meer

                               muziek is dan wat wij gewoonlijk onder daaronder verstaan.




                               De mood music geeft ook een ander soort van luisterervaring. De psycho-analist kan je

                               vertellen dat dit soort van muziek de aandacht wegneemt van de inhoud van de muziek

                               en ons meer meevoert naar een soort van surrealistische wereld. Dit soort van muziek

                               inspireert ons om de alledaagse saaiheid wat op te fleuren en aangenamer te maken; de

                               klanken van deze achtergrond muziek zijn - net als bij een Hollywood film - eigenlijk als

                               de  begeleidende soundtrack bij de filmbeelden van ons eigen leven. De muzak volgt

                               probleemloos (vanwege het gemis van elke muzikale inhoud die haar eigen is) de stem-

                               mingen en gedachten die bij ons naar boven komen zonder echt opdringerig te zijn en

                               geleidelijk aan geeft het ons het idee dat we in een droomwereld leven.
   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14