Page 4 - Moonpub Magazine Nbr. 3
P. 4
Wat & Hoe & Waarom Muziek?
Nee, dit artikel gaat niet over de stijl van muziek die de Amerikanen als
muziek voor in de lift beschouwen. Een stijl die ikzelf nog kan herinneren als
“muzak” en tegenwoordig met “mood music” wordt aangeduid, voor in de
achtergrond bij het winkelen, in de wachtkamer en inderdaad ook in de lift.
Het kan zijn dat het in dat land van de vele wolkenkrabbers Steeds vaker ook kun je “gewone” muziek ook horen in
een achtergrond muziekje ook inderdaad wel een functie promotie- en reclameboodschappen wat deze muziek
kan hebben: wie 100 verdiepingen omhoog moet zit mis- feitelijk achtergrondmuziek maakt, dienstbaar aan een
schien wel enige tijd met niets om te zeggen samen met 10 andere boodschap: die van de reclame of de promotie.
anderen ook in de lift omhoog en dat is niet altijd even De scheidslijn tussen muziek die op zichzelf staat en mu-
prettig. In dat geval hoeft een nietszeggend deuntje in de ziek die als achtergrond bij iets anders wordt gebruikt, is
achtergrond niet verkeerd te zijn; mits natuurlijk je niet elke dus niet helemaal duidelijk.
morgen op weg naar jouw kantoortje hoog in de lucht dicht Daarnaast is misschien qaandeweg in ons hoofd een an-
bij de wolken steeds weer opnieuw hetzelfde muziekje krijgt
der besef van muziek gaan groeien, een besef dat ons
opgediend. Dat kan vallen onder het lichtere soort van minder “pelgrim” laat zijn en meer “tourist” bij al onze
marteling (ga maar onderzoeken: ook muziek kan als “mar-
muziekbelevingen. Dat zou betekenen dat de meeste
teling” gebruikt worden), Een troost dan: het land van de muziek inmiddels tot een soort van achtergrond bij ons
vele wolkenkrabbers heeft ook een zeer actieve advocatuur gehele leven is geworden. Ik zal proberen dat onder-
dus in het geval van psychische problemen veroorzaakt scheidt pelgrim/tourist later nog wat duidelijker te maken,
door dit deuntje in de lift kun je altijd nog een claim indie- maar laten eerst even zien hoe het fenomeen van muzak
nen die…
is ontstaan.
Al goed, je snapt wat ik bedoel. De naam “elevator music”is Het is niet zo moeilijk in te zien dat muziek altijd al naast
typisch amerikaans en klinkt voor de hollandse oortjes als
haar functie als creatieve expressie ook een achtergrond
buitenlands, niet alleen in taal en klank maar ook in beteke- functie had. Geen feest kan zonder en ook in de kroegen
nis: ik kan mij niet herinneren ooit liftmuziek gehoord te
zou het een zwijgsaam en saaie bedoening zijn als daar
hebben in onze lage landen. Gewoon ‘achtergrond muziek” niet ook muziek gespeeld zou worden. Zelfs oorlogen
volstaat ook.
konden niet zonder het geluid van de slaande drums, de
De term muzak was ooit eens een bedrijfsnaam die - geluk- schetterende trompetten en het monotone doedelzak
kig voor hen - al snel als label op alle muziek bedoeld voor gereutel.
op de achtergrond geplakt werd. Het zal het bedrijf geen Er was dus altijd al
windeieren hebben gelegd dit naamsgebruik maar toch muziek op de ach-
besloot het van naam te veranderen in 19xx bij de overna-
tergrond en uitein-
me van het bedrijf en de muzak van weleer werd de mood
delijk vonden de
music die wij nu kennen.
muziekweten-
Maar wat onderscheidt deze muziek nu van de muziek die schappers het wel
geen achtergrond is? Wie iets aandachtiger gaat luisteren eens tijd worden
naar de soundtracks van films, documentaires en tv-pro- dat deze verschil-
gramma’s en reclames zal ontdekken dat daar ook zo nu en lende functies van
dan muziek bij klinkt die net zo goed geen achtergrond de muziek nu
hoeft te zijn. En omgekeerd: niet zelden hoor je hitmuziek maar eens in de
voorbij komen die niet zo bijzonder klinkt en niet veel meer studeerkamer on-
is dan een achtergrondje omdat het zo goed helemaal geen der de loep moes-
aandacht kan trekken. ten worden
genomen.