Page 7 - Moonpub Magazine Nbr. 3
P. 7
Anderen echter vonden het ver- Laat ik er eerlijk over zijn: ik
schijnsel eerder fascinerend. De wilde nagaan (bij mijzelf) waarom
muziek zweefde voorheen in het ik zo’n aversie heb tegen playlists.
grensgebied van de werkelijk- Ook hoor ik hoe meer en meer muziek gebruikt wordt
heid en het bovenzinnelijke; voor bijvoorbeeld reclame. Muziek die daar oorspronke-
haar enige functie was de betere lijk niet voor bedoelt was, wordt steeds vaker en masse
standen en intellectuelen een cultureel besef te geven of aangekocht om producten te verkopen; de werking die
de vrije tijd op te vullen. Hoe het ook zij: deze half aardse daarvan uitgaat is winst voor beide partijen dus tja, valt
half hemelse muziek omlijstte het alledaagse leven alleen dat te veroordelen? Elke hardwerkende en slechtverdie-
maar, zonder er echt in door te dringen. Maar nu, dank- nende muzikant zou zich in de handen wrijven als zijn
zij de opgang van de arbeidsmuziek ,werd de muziek dan muziek ook voor een commercial gebruikt zou worden.
eindelijk ook omarmd door de werkgemeenschap. De Dat geeft weer een extra verdiensten en meer erkenning
Alleman met zijn platvloerse alledaagse beslommeringen dus laat maar klinken die 10 of 20 seconden, 10x daags op
was weer 1 stapje hoger geklommen op het laddertje de radio zolang de reclame-campagne loopt.
van gelukzaligheid.
De Playlists - het blijkt een fantastisch gereedschap te
zijn voor marktsegmentatie (het opdelen van een markt in
Gebruiksmuziek - laten we het dat dan maar noemen groepen van potentiële afnemers) en is inmiddels ook in
- is natuurlijk veel ouder dan de acceptatie van muziek gebruik als een belangrijk marketing tool. Vooralsnog kan
door het bedrijfsleven van de laatste eeuw. Met wat meer ik de playlists nog ontwijken en ga ik nog steeds zelf-
inlevingsvermogen is het niet al te moeilijk zo goed als alle zoekend door muziekland maar het is heel goed mogelijk
muziek onder de noemer gebruiksmuziek te zien, ook de dat op een dag de algoritmes van de data-vergaring ook
meer hoogstaande en culturele muzikale “producten” mijn voorkeur exact in kaart heeft gebracht en ik alleen
dienen een doel: het vermaak, de educatie, het “consu- nog maar afluister wat een machine voor mij heeft klaar-
meren” van kunst enzovoort. gemaakt. Ik kan daar zo nu en dan wel wat somber over
worden. Meer en meer muziek komt alleen maar op de
Dat maakt het onderscheid zien - of horen - van de muziek voorgrond wanneer het gebruikt wordt als achtergrondje
er niet makkelijker op. Muziek is domweg gewoon muziek bij iets anders (veelal een commercieel product) om het
en er kieskeurig over doen dient tot niets. Het is heel goed dan maar eens cryptisch te zeggen.
mogelijk dat na middag een zwaar winkelen het stompzin-
Maar helaas, ik heb voor dit artikel niet (bij mijzelf) het
nige achtergrond muziekje bij een kopje koffie en een antwoord gevonden hoe je eventueel dat onderscheid
stukje appeltaart je plotseling de hemel laat zien, een tussen muzak en muziek zelf kunt maken. Het blijkt moei-
ervaring die een duur angeschaft mziekalbum afgespeeld lijker dan gedacht.
op je ultra moderne muzieksysteem in de huiskamer je
nog nooit heeft gegeven, zelfs naar 100x afluisteren. Toch geef ik het nog niet op. Ik heb inmiddels een aller-
aardigst boek over de muzak
Vreemd verwoord misschien maar niet ondenkbaar. In
zo’n geval: welke van deze twee muziekjes is de meer aangeschaft en zal daar zo nu en
functionele? dan een hoofdstuk van vertalen.
Menige grote artiest zal je vertellen dat hij of zij voor het Lees Hoofdstuk 1 van Elevator
eerst door de muziek aangegrepen werden dankzij bij- Music - A surreal History of
voorbeeld een liedje op de radio dat door de fabriekshal Muzak, Easy Listening and
schetterde of afkomstig uit een kroeg die gepasserd word Other Moodsong op de vol-
(lees bijvoorbeeld hoe Chaplin verkocht raakte aan de gende pagina’s. Wellicht waag ik
muziek). Hoe dan ook, het blijft gissen en zoeken waar een volgende poging om het
dan wel de lijn tussen “echte” muziek en gebruiksmuziek antwoord te vinden met een an-
getrokken moeten worden.