Page 10 - Moonpub Magazine Nbr. 3
P. 10

Of  het  nu  de  experimentele  stukken  van  Philip  Glass  of  de  honingzoete  klanken  van
                               Mantovani zijn, de mood music zet de tijd even stil. We zijn minder gestressed, vrij van


                               problemen en sneller geneigd om de zaken wat meer te overdenken. Los daarvan kunnen

                               we  ook  zo  nu  en  dan  simpelweg  even  wat  toontjes  meefluiten.  Anderen  zullen  de

                               geluidsopvulling van de achtergrond juist om deze redenen zeer irritant vinden: het rustig

                               voortkabbelende, vriendelijke deuntje werkt als de rode lap op de stier. Het is kortom

                               voor een ieder anders hoe deze mood music ervaren zal worden.




                               De  grote  hoeveelheid  niet  zo  vriendelijke  grappen  en  neerhalende  anecdotes  bij  het

                               fenomeen muzak verraad enigszins dat velen niet echt door hebben dat deze muziek zeer

                               belangrijk is in onze door de media geregeerde cultuur. De engelse toneelschrijver J. B

                               Prietley  wilde  het  afschaffen,  de  komiek  Spike  Milligan  meende  dat  de  stilte  de  ziel

                               bevrijd en dat de muzak het kapot maakt. Een ander was bang dat de persoon “die de

                               muzak heeft uitgevonden ook misschien ooit wel eens wat anders kan uitvinden”.




                               De muzak metafoor is ook heel goed bruikbaar om andere zaken dan de muziek belache-

                               lijk te maken. Het New York magazine meende eens dat Bill Clinton moerassige retoriek

                               het politieke equivalent van de muzak is, doelende op zijn gewoonte om zwaarwegende

                               problemen af te doen met enkeld mooie woorden zonder zelf ooit een stevig standpunt


                               in te nemen.




                               Het Amerikaanse Sympony League verlangt dat elk hotel waar zij hun jaarlijkse bijeen-

                               komsten  organeren  vrij  is  van  elke  achtergrondmuziek  omdat  de  bedoeling  van  die

                               bijeenkomsten is om “meer ontvankelijk voor de (echte) muziek te zijn en niet minder”.

                               Maar anderen vinden dat ongeachte de weerzin die dit soort van muziek oproept het

                               niettemin  tegenwoordig ondenkbaar is dat de muzak ooit weer eens zal verdwijnen:




                               Een kunstenaar als Andy Warhol ging zelfs verder en

                               verklaarde dat hij een fan van muzak was omdat het zo

                               prettig afluisterbaar is - het zou uitgezonden moeten

                               worden op het MTV televisiekanaal.




                               Hoewel de muzak nu omgevormd is naar “mood music” is

                               het toch nog steeds opmerkelijk hoe een firmanaam zo haar

                               stempel heeft kunnen drukken op dit soort van muziek. Het

                               valt daardoor in het rijtje van de firma’s Kleenex, Xerox,

                               Vaseline, Kodak, enzovoort en door de ogen van de zaken-

                               man is dat een fantastische presentatie.  Zeker 90 miljoen


                               mensen luisteren dagelijks naar deze mood music; het is

                               nog steeds een bloeiende bedrijfstak.
   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15