Page 15 - Moonpub Magazine Nbr. 3
P. 15
Hegels theorie van de menselijke na- Bij het eerste contact is hun
tuur is geformuleerd in termen van relatie nog niet vast bepaald.
oftwel verwant- Het zijn gewoon twee
schap. Hegel stelt dat mensen andere bandleden die elkaar wat
mensen nodig hebben om daadwer- uitdagen. Maar elk van hen
kelijk en volledig mens te zijn en het is probeert zich te laten gelden
de plicht van de staat om voor instel- over de ander. Ringo wil het
lingen te zorgen die de verhoudingen zijne, Paul verlangt dat het
tussen de mensen optimaal laat zijn gebeurt op zijn manier.
en daarmee hun zelfrealisatie moge-
lijk maakt.
En geen van beide is meteen bereid om een compromis
Zijn beruchte meester-slaaf dialectiek illustreert het be- te sluiten. Dit is het soort van eigenbelang dat uit de
lang van deze intersubjectiviteit aan de hand van wat hij bocht kan vliegen. De andere is louter een object voor
verstond onder het begrip “erkenning”. Het is deze weder- de bevrediging van het eigenbelang . Ringo drumt voor
zijdse erkenning die de basis vormt voor het ideale soort Paul's nieuw bedachte compositie en Paul speelt de bas
van verwantschap: gelijkheid, respect en onderlinge af- voor Ringo's band en dat is zoals het is. Het is in wezen
hankelijkheid. De meester-slaaf dialectiek echter komt een meester-slaaf verhouding en zowel Paul en Ringo
voort uit het idee dat het elkaar erkennen gefaald heeft gebruiken de ander met de bedoeling er voor henzelf
en daardoor zijn er slechte verstandhoudingen tussen de voordeel uit te halen ongeacht of dat wellicht ten koste
mensen ontstaan en is de mogelijkheid voor het individu zal gaan van de ander.
om zich ten volste te kunnen ontplooien, weggenomen.
Hegel noemt dit een strijd van leven of dood maar in
Bij Hegel willen de meester en slaaf allebei de erkenning het geval van Paul en Ringo zullen ze waarschijnlijk niet
van de ander; ze willen worden erkend. Maar in dit zo verwoed gevochten hebben. Maar in ons
scenario kan het niet voor beide partijen een gelijk voor- hypothetisch voorbeeld zou het kunnen dat er werkelijk
deel zijn. Laten we bijvoorbeeld eens kijken naar een iemand het onderspit gaat delven en voor "dood" wordt
hypothetische confrontatie tussen Ringo en Paul (bedoelt achtergelaten bij dit conflict. A;s Paul of Ringo door dit
ter voorbeeld maar voor wie de Let It Be sessies gezien conflict besloten zou hebben de band te verlaten dan
heeft misschien helemaal niet zo onwaarschijnlijk). zou het conflict - oorspronkelijk bedoelt om simpelweg
een compositie uit te werken - volkomen nutteloos en
Ringo eist dat zijn inbreng worden erkend, hij wil een schadelijk voor allebei zijn geweest.
groter creatieve rol in in het muzikale resultaat hebben.
Maar Paul beschouwt Ringo slechts als de drummer, een Geen van beide zou zijn erkenning hebben gekregen en
bijkomstigheid bij de uitwerking van zijn muzikaal idee . de copmpositie zou nooit het licht hebben gezien. Er
Beide hebben de behoefte om gehoord en gerespecteerd noet dus een beter manier zijn dan dit op leven of dood
te worden als de individuen die ze zijn met een vrije wil en gevecht tussen de meester en slaaf. Een alternatief
voldoening aan deze behoefte is nodig voor een goede natuurlijk is dat 1 van de partijen uiteindelijk toch
relatie maar ook als bevestiging van hun eigen waardig- besluit dan maar toe te geven aan de wil van de ander
heid als rationeel onafhankelijk denkende mensen. Hun - in ons voorbeeld bijvoorbeeld wint Paul het en Ringo
aanpak zoals die in deze hypothetische situatie wordt gaat akkoord met een beperkte rol in de band voor de
geschetst, is welhaast gedoemd te mislukken. Maar waar- opname van deze compositie. Wat en veel gevallen
om? vermoedelijk ook zo gegaan zal zijn.