Page 43 - MoonpubMagazine2
P. 43
Commentaar David Zinman, dirigent
Met de 2e symfonie ontwikkelt Beethoven de concepten die
hij al was begonnen met zijn vroegste string-kwartetten (bv.
Opus 18). Zijn kamermuziek was ten tijde van de 2e symfonie
meer ontwikkeld dan zijn symfonieën; nieuwe vormen ont-
stonden bij elk nieuwe compositie voor het kleinere orkest.
Maar de symfonieën lagen nog wat achter en de 2e is nog
steeds niet zo revolutionair als bv. de daarop volgende en lijkt een vervolg op
de 1e symfonie.
Een van de sterkste punten van de 2e symfonie is het herhaaldelijk gebruik
van het ritme-motief - een soort van ritmische variant van de Hauptstimme
dat overal aanwezig lijkt. Het laat een haast obsessief gebruik horen van de
Doppelschlag en enige andere effecten zoals de subito piano die zeker onge-
woon geklonken moeten hebben in die periode. Maar dat geeft het nog niet
die klasse van de Eroica die veel meer het innerlijk van Beethoven laat horen
dan deze 2e symfonie.
Het lange voorstuk, de 1e movement vertelt ons dat de componist meer bezig
is geweest met de constructie van het werk dan met het emotionele van de
muziek. Het is ongetwijfeld een fabuleus, klassieke symfonie, een briljant werk
ook - waarschijnlijk gecomponeerd om weer verder te kunnen met nieuwe
ideeën.
Het is geen humoristisch werk volgens Haydn maar het heeft wel humoristi-
sche onderdelen, bijvoorbeeld het Scherzo dat sowieso een ongebruikelijk is
in alle opzichten.
Ik heb bij de uitvoering van dit werk altijd de metronoom-aanwijzingen van
Beethoven zelf geprobeerd te volgen. Bij Het Allegro con brio geeft de metro-
noom 100 aan en iedereen zegt altijd dat dat te snel is maar dat is natuurlijk
niet waar. Je moet de puls van het stuk volgen en dan voelt 100 niet aan als
een verkeerd tempo.
Wanneer je de metronoom volgt strak het 1234-tellend, ja dan kan het mis
gaan, de kleine details en fraseringen geven het juiste tempo aan en zodra je
die herkent dan leidt de rest zich als vanzelf . Als je de tempi van Beethoven
respecteert zo goed als dat maar mogelijk is dan zul je bemerken dat de hele
structuur van de symfonie goed in elkaar past.