Page 48 - MoonpubMagazine2
P. 48

…draagt, niettegenstaande het, zoals zovele hoofdthema's van Beethoven, streng


                                 op den drieklank gebouwd is, een sierlijk karakter. Het is interessant, om het
                                 aanvangsmotief (a) even te vergelijken met het beginmotief (a) van het hoofdthe-


                                 ma van het eerste deel der Eerste Symfonie. Er is enige overeenkomst, want beide

                                 motieven  beginnen  met  een  noot  van  drie  tellen  gevolgd  door  een  gesplitste

                                 vierde tel. In de wijze waarop deze vierde tel gesplitst is, ligt voor een belangrijk

                                 deel het wezensonderscheid tussen beide muziekstukken opgesloten! In de Eer-

                                 ste Symfonie was het een scherp getekend ritmisch motiefje, dat zoals wij in de

                                 bespreking van dit deel gezien hebben, herhaalde malen tijdens de ontwikkeling

                                 van het stuk energiek tussenbeide kwam, en de muzikale beweging tot aan het

                                 slot toe driftig voortstuwde. De verdeling van de vierde tel in vier gelijke zestien-

                                 den geeft aan het aanvangsmotief der Tweede Symfonie een meer gelijkmatig,


                                 gemoedelijk, rond karakter. Hoewel minder energiek, gaat er toch wel degelijk

                                 ritmische stuwkracht van uit. Men zou dit motief met een golf- slagje kunnen

                                 vergelijken,  maar  een  golfslagje  dat  zich  met  een  zekere  onverstoorbaarheid

                                 voortplant, en eveneens tot in de slotmaten, van het stuk zijn invloed blijft uitoe-

                                 fenen.




                                 Het tweede thema wijkt in zoverre van den regel af, dat het allerminst een lyrisch

                                 karakter draagt:
   43   44   45   46   47   48   49   50   51   52   53