Page 44 - MoonpubMagazine2
P. 44

De slow movement is in feite helemaal niet slow: het is meer een romanza,


                                    alweer naar voorbeeld van Haydn. Met de metronoom aanwijzing op 92 is

                                    het  decennia  lang  meestal  te  langzaam  gespeeld.  Het  kan  bijna  gespeeld


                                    worden als een menuet maar, nogmaals, het is -  geheel volgens het karakter

                                    van Beethoven's werk - niet echt een slow movement ondanks het label van


                                    Larghetto.



                                    Het Scherzo klinkt perfect met het tempo zoals Beethoven dat bedoeld heeft.


                                    De Finale is inderdaad erg snel en lijkt technisch onmogelijk om het met dat

                                    tempo te spelen maar het kan wanneer je Beethoven 's tempo volgt.



                                    Beethoven werd naarmate hij ouder werd wat knorriger en meer begaan met


                                    zijn persoonlijke problemen. Dit werk werd gecomponeerd toen hij voor het

                                    eerst toegaf dat hij zijn gehoor begon te verliezen maar niettemin is de 2e nog


                                    steeds  naar  voorbeeld  van  zijn  eerdere  werken;  pas  met  de  3e  symfonie


                                    opende hij de nieuwe wereld van de klassieke symfonie en de 2e moet gezien

                                    worden als de brug daar naar toe: het geeft een nieuw begin aan maar is ook


                                    een voortzetting van het oude.



                                    De 2e heeft misschien meer overeenkomsten met de 4e, de 6e en de 8e, een

                                    soortgelijke overeenkomst lijkt er te bestaan tussen de 3e, 5e, de 7e en ook de


                                    9e. De 2e  kreeg nogal wat kritiek in Beethoven's tijd, het was allemaal een

                                    beetje te obsessief voor de muzikale smaak toendertijd.



                                    Elke symfonie is een wereld op zichzelf maar moet nooit los gezien worden


                                    van de periode waarin het gecomponeerd werd: het staat altijd in relatie tot

                                    de andere werken uit die periode.



                                           Bron: BBC Music Magazine


                                           Vertaling & Bewerking: John Hoeve
   39   40   41   42   43   44   45   46   47   48   49