Page 35 - Moonpub Magazine Nbr. 1
P. 35
Op 2 April van het jaar 1800 had in het Hoftheater te Wenen een belangrijk concert plaats;
de jonge Beethoven gaf een avond, waarop hij het publiek in kennis bracht met enige
van zijn nieuwste composities. Het waren zijn Septet voor klarinet, hoorn, fagot, viool,
altviool, cello en contrabas, zijn Eerste Pianoconcert en zijn Eerste Symfonie. Aangezien
er in die tijd nog geen vaste concertinstellingen bestonden, waren de componisten,
wanneer zij hun werk wereldkundig wilden maken, genoodzaakt nu en dan op eigen
risico een openbaar concert, een z.g. Akademie, te organiseren.
De hoofdschotel werd gevormd door eigen werk, doch gewoonlijk werden aan het
programma nog enige stukken van reeds beroemde componisten toegevoegd, deels om
het publiek ter wille te zijn, doch tevens kon uit de keuze van deze stukken blijken, met
welke meesters de desbetreffende componist zich verwant voelde, en wie hij op deze
wijze een „hommage” wilde brengen. Behalve de reeds genoemde werken van Beet-
hoven zelf, vermeldde het programma van deze Akademie enige fragmenten uit de
„Schöpfung” van Haydn en een Symfonie van Mozart. Uit deze keuze bleek duidelijk,
tot welke familie Beethoven zich muzikaal gesproken gerekend wilde zien. Toen hij zijn
Eerste Symfonie componeerde stond hij inderdaad nog zeer dicht bij de denk- en
uitdrukkingswijze van Haydn en Mozart doch welk een enorme ontwikkelingsgang hij
zowel geestelijk als technisch sindsdien in zijn componistenleven ook heeft doorgemaakt,
toch heeft Beethoven deze muzikale familieband nooit definitief verbroken.
Het zou verwondering kunnen wekken dat Beethoven eerst op dertigjarige leeftijd voor
het eerst als symfonicus naar voren trad, een leeftijd waarop jonggestorven componisten
als Mozart en Schubert hun symfonisch oeuvre reeds nagenoeg voltooid hadden. Hieruit
blijkt echter met welk een zorgvuldigheid Beethoven, niettegenstaande zijn vurigheid
van geest, als scheppend kunstenaar te werk ging! Zijn Eerste Symfonie lag reeds enige
jaren gereed, alvorens zij in het openbaar werd uitgevoerd. Afgesloten werd het werk
waarschijnlijk eind 1797, doch daarvóór had de Symfonie hem blijkens sommige schetsen
reeds een jaar lang beziggehouden.
Het is in dit verband wenselijk om een ogenblik stil te staan bij een eigenaardigheid van
Beethoven's werkwijze, omdat men daarmee bij de chronologische plaatsbepaling van
zijn werken voortdurend rekening heeft te houden.