Page 15 - Moonpub Magazine Nbr. 1
P. 15
King Arthur & de Ronde Tafel gaan
terug tot de Keltische godenwereld.
Bij het begin van het Romeinse Keizerrijk – ten tijde van
de benoeming van Gajus Julius Caesar Octavianus, een
neef van Julius Caesar – waren de Keltische stammen van Ierland tot
Oostenrijk en Hongarije en van Schotland tot Spanje en noord-Italië
over West-Europa verspreid.
De Romeinse veroveraars troffen vrijwel overal waar zij verschenen deze
ZAL MEN OP ONZE GRAVEN SPUWEN?
merkwaardige volken aan, die sinds onheugelijke tijden werden beheerst
Ge hebt mij over henry miller gesproken, zegt u mossieu door de priesterkaste der Druïden, met haar eeuwenlang, van generatie op
colson van tminnesterie ge hebt me over hem gesproken als
over een groot schrijver, een verbijsterend produkt van deze generatie mondeling overgeleverde geheime riten. Nog heden ten dage
verwarde tijd, die boeken maakt gelijkt men auto’s maakt, en getuigen overblijfselen van in kringen gerangschikte reuzenstenen (Stone-
vliegende schijven, en h-bommen . . . iets ontstellends, iets henge, gedateerd 1580 v. Chr.!) van de geheimzinnige religieuze gewoon-
dat u in mateloze onrust tegelijkertijd naar het hoofd en het ten der Kelten; en nu nog worden resten van de Keltische cultuur en taal
hart doet grijpen: zal daaruit iets voortkomen dat de mens wat aangetroffen in Schotland, Ierland, op het eiland Man (’Gaelic’), in Wales en
geluk bijbrengt, of zal het integendeel een einde stellen aan Frans Bretagne (!) (’Comisch’, ’Kymrisch’, ’Bretons’).
zijn bestaan ? En henry miller schrijft maar, en heeft het maar
over dingen die hij niet begrijpen wil: over vergaan, en schip- De oude Keltische godsdienst versmolt eerst onder militaire dwang met de
breuk lijden, en stranden... over gedreven worden, en het Grieks-Romeinse, daarna onder literaire invloed met de Christelijke. Ierse
aanstoten tegen wat toevallig langs zijn weg voorbijdrijft: een en Gallische godenfiguren en namen werden dooreengemengd en op
wrak, een schip in nood, een verlaten kind, een mens van
deze tijd. Alleen de vrouw telt, en het genot dat men bij haar verschillende wijzen verklaard, vereerd en geromantiseerd.
kent... alleen het dronken lopen, het in een roes leven, en Het waren de befaamde ’barden’, de Keltische dichter-zangers die, zichzelf
blind blijven voor de algemene ondergang - en spreekt hem begeleidend op ’crwth’ (crot, rotta), ’clearsaich’ of ’telyn’, de goden- en
niet over de betekenis van dit bestaan, want dat is iets dat
voor hem geen betekenis heeft (zo zou men voor de ratten heldenverhalen uit de Oudheid behoedden en verder ontwikkelden tot ver in
en het ongedierte kunnen spreken over maat, vorm en lijn) en de Middeleeuwen. Zij bezaten aan de hoven een aanzienlijke status die
als de rat van een mens heelt alleen geld wat waarde en zijn door strenge wetten was geregeld en die hun grote macht gaven over hun
alleen vrouwen het doel. Soms vernoemt hij de namen van medemensen.
christus en immanuel kant, soms zegt hij iets gelezen te
hebben van dostojewski iets te hebben gezien van rem- Van de oude Keltische muziek in het algemeen, noch van de rapsodische
brandt, te hebben gehoord van beethoven - maar het is lyrische en epische gezangen der Barden van Oudheid en Middeleeuwen
duister en onbegrijpbaar, en ver van hem verwijderd - het zijn voorbeelden bewaard gebleven. Maar in de eigenaardige melodie- en
staat wel geschilderd op doeken of werd neergeschreven in ritmepatronen die men vandaag nog kan horen in de vererings-, treur- en
boeken, maar voor de ratten die zich gangen graven heeft het bedezangen op de Hebriden en sommige eilandjes voor de Bretonse kust,
geen zin en geen betekenis: zij graven zich hun eigen wegen en in de volksliederen van Schotland, Ierland en Wales, meent men over-
voort, dwars door de boeken en de schilderijen van mensen.
Trouwens, heeft men vóór hem boeken geschreven, hij blijfselen te horen van die oude Keltische kunst. Er zou zelfs uit kunnen
schrijft er ook, en de zijne zijn van even grote betekenis - zij blijken dat ook in die gebieden de oudste toonreeks uit 4 tonen bestond (bijv.
maken evenveel lawaai als beethoven, en verkondigen een a-c-d-e) die zich over de halftoonloze vijftonige (anhemitonisch-pentatoni-
even indrukwekkende profetie als Christus, zij toeteren even sche) en de zestonige (hexatonische) reeks uitbreidde tot de tegenwoordige
hard als de autos en zijn even gevaarlijk als de h-bom. En diatonische toonladder. Er worden op de Hebriden nog steeds heldenliede-
henry miller loopt daartussen en spert de handen open en ren (van Ossian) gezongen waarvan de melodie uit slechts 4 tonen bestaat.
vangt het op, gelijk men zand opschept, en water, en het Pentatonisch zijn nog altijd vele ’Gaelische’ zangen en hexatonisch de
manna des hemels, en werpt dat in zijn boeken terug neer :
het is iets groots. Er groeit geen bloem in zijn boeken, of er meeste wereldlijke liederen en ballades.
zingt geen vogel... het is iets ontstellends... maar wij weten Van de typisch Keltische instrumenten: de lyra-achtige crwth en de kleine
niet of het ten voordele of ten nadele van de mens is: het Is -
het is, zoals de mensen zijn, het onkruid, de autos langs de (hand-)harp (in Ierland clearsaich of clarseth en in Wales telyn) is de laatste
betonbanen, de ratten, de uranium- mijnen en de h-bom. Het lange tijd vóór en in de Middeleeuwen het populairst geweest, maar heeft
is mogelijk dat in latere jaren zijn boeken zullen geschand- de eerste de oudste papieren met de langste geldigheid, nl. tot in de 19e
vlekt worden omdat zij de ondergang hielpen bespoedigen... eeuw. Deze ’crwth’ was oorspronkelijk een tokkelinstrument, doch na de
en het is mogelijk dat ze zullen erkend worden als de verwit- invoering van de uit het Oosten komende (boog-)strijkstok in de 12e eeuw
tigende boodschap langs de weg bergaf... en het is mogelijk werd zij strijkinstrument. Tussen haar oudste vorm (rechthoekige klankkast,
dat zij alleen maar een getuigenis zullen zijn : Zo is deze tijd
twee armen met een verbindingsstuk waaraan de snaren vastzaten, zes in
geweest. - Louis Paul Boon getal, waarvan twee bourdon-snaren) en de laatmiddeleeuwse bouwwijze
lagen vele overgangsstadia welke werden afgesloten na het aanbrengen
van een toets, stemschroeven, twee klankgaten, een gebogen kam (met
één ’been’ door een klankgat heen steunend op het achterblad), de insnoe-
ring van de lange zijden en de welving van het achterblad van de klankkast.