Page 12 - Moonpub Magazine Nbr. 1
P. 12
Je Bent Wat Je Speelt - Denkwolkje John Hoeve
Creativiteit is niet uitsluitend een vorm van onschuldige spontaniteit zoals
iedereen die heeft tijdens het kindzijn; het moet samengaan met de passie
van de volwassene wat heel vaak hetzelfde is als zich, ook na de dood,
willen laten gelden…”
Creativiteit en muzikaal talent zijn misschien gekoppeld aan tweeslachtig-
heid of hermafroditisme. (Het woord of idee dat hier eigenlijk vertaald moest
worden was androgyny, hetgeen in woordenboeken zal verwijzen naar herma-
frodiet waarna je in de botanische sfeer de meeldraad en stamper als uitleg krijgt
– het is aldus een taalgegeven met echt begrip alleen te vinden in de Griekse en
antieke beleving : andro voor alles wat aan de man refereert en gyno, het vrou-
welijke) Dit houdt zoveel in dat een muzikaal of creatief meer als iemand anders
in staat is om op zowel een mannelijke als een vrouwelijke manier met zijn
gevoelsleven weet om te gaan. Het is heel goed mogelijk dat iemand met een
grotere interesse voor muziek meer van deze – hoe zullen we het noemen? –
tweeslachtigheid in zich heeft.
Er schijnt, volgens mijn bronartikel, momenteel aan de universiteiten bij onder-
zoekbureau’s en in de laboratoriums met zwaar wetenschappelijk onderzoek aan
deze theorie gewerkt te worden… Voorpagina nieuws in de maak, niet waar?
Je bent wat je speelt.. Elk instrument heeft zo haar eigen aantrekkelijkheden en
welke uiteindelijk gekozen wordt is altijd een heel persoonlijke beslissing. Daarbij
moeten we niet de jarenlange studie die nodig was om het te leren bespelen onder-
schatten; het aanleren van de techniek zal zeker van invloed zijn op de vorming van
het karakter.
Laten we voor de geaardheid van de verschillende muzikanten beginnen met het
orkest. Alles lijkt koek en ei nadat de dirigent zijn afteltikjes heeft gegeven maar o
wee, schijn bedriegt. Een impressie:
Sinds het ontstaan van het symfonische orkest (zo’n 300 jaar geleden) blijkt er al
een soort van vete te zijn tussen de kopersectie en de violen in het bijzonder. De
violen vinden de blazers “onstuimig, brutaal, macho, onnozel, luidruchtig”. Zij op
hun beurt zeggen van de strijkers dat zij overgevoelig zijn, watjes, ze houden niet van
sport, en zijn bang om hun handen te bezeren of smerig te maken.