Page 14 - Moonpub Magazine Nbr. 1
P. 14
De volgelingen van Dionysus daarintegen zullen meer de in strumenten kiezen
waarop, misschien door een rietje, geblazen moet worden. Ik bedoel natuurlijk de
saxofonisten, clarinettisten, hoboisten, enzovoort. Deze Dionysus werd geidentifi-
ceerd met subjectiviteit, emotionele losbandigheid maar ook sensualiteit.
Waarom de lier – een snaarinstrument – en Apollo? Waarom
Dionysus en de klanken van de wind? Na de Mesopotamiers en
Egyptenaren waren het de Grieken – naast wellicht in Azië de
Chinezen – die in de oudheid het civiliseren als hoogste am
bitie hadden. De muziek was toendertijd zeer zeker al veel meer
ontwikkeld dan het toeteren door bijvoorbeeld uitgeholde boom
stammen van de holbewoners . Zo ver reeds, dat de geaardheid
van een mythologische god in verband kon worden gebracht met
een type instrument. Nu, zo’n 2500 jaar later valt daar nog steeds
iets over te zeggen.
Je bent wat je speelt. Of is het beter te zeggen dat je WORDT
wat je speelt? Immers: wat is een mensenleven van zeg 90 jaar nou
helemaal tegenover de leeftijd van de klank van een muziekinstru-
ment? Hoeveel grootmeesters en virtuozen liggen er al niet begraven
met de klanken van hun favoriete instrument nog steeds onveranderd in
zwang? Maar gelukkig gaat het kiezen van een instrument zo goed als altijd
zonder veel moeilijkheden; ik kan me niet een mislukt huwelijk van persoon
en instrument voor de geest halen. Doe maar “zijn” en laat maar worden, het
is alles als vanzelfsprekend in de muziek…