Page 8 - PanoramaDerMuziek
P. 8
Wie zou gedicht hebben, dat dit instrument zou uitgroeien tot het meest gewijde
instrument der komende eeuwen, het kerkorgel? Maar het is waar: ook het
bioscooporgel - ter begeleiding van pantomimen op doek! - is er uit voortgekomen.
Evenals thans nog bij de primitieve volkeren werd in de oudheid aan de muziek
tovermacht toegeschreven. De oudste mededelingen over muziek vindt men in een
pyra- midc van 3000 v. Chr., die van koning Ounas; het is een gezang, dat tegen
slangenbeten beveiligt.
In de Bijbel lezen wij, hoe David Sauls waanzin genas met harpspel en hoe de muren
van Jericho vielen bij bazuingeschal.
De Griekse sage verhaalt van Orpheus, die de wilde dieren temde met zijn gezang en
die daarmee zelfs doordrong in de onderwereld, om er zijn geliefde Euridice aan te
ontrukken, wat hem alleen mislukte, omdat hij zichzelf niet in bedwang had. Van
Amphion verhaalden de Grieken, dat hij met zijn tonen een burcht bouwde, een mooi
symbool voor de toonkunst, die zelf een burcht uit tonen is.
Volgens de Chinezen is hun pentatonische toonreeks door de wondervogel Foang-
Hoang voorgefioten en de tonen hebben bij hen verheven namen: f: kung (= keizer),
g: tschang (= minister), a: kio (= het volk), c: tsche (= staatsaangelegenheden), d: yu
(= het algemene wereldbeeld.
De Indische góden
worden merendeels
afgebeeld met
muziekinstrumenten.