Page 56 - MusicInTime
P. 56
I530_I7°o
PARTHEN IA
or
TH£ MAYDENHELAD
of tije first musicke tliat
De eerste klaviermuziek die
in Engeland werd gedrukt,
was ‘Parthenia’(1711). Er
stonden danscombinaties in
door de drie grootmeesters
ar his hoivie in Loarhberry, in dit genre: Buil, Byrd en
Gibbons.
doen. De muziekleer spreekt van microtonen, tonen die minder dan een
kwart toonsafstand vormen, terwijl op de gewone klavierinstrumenten de
halve toon de kleinste afstand is. De viool, de altviool en de cello (die wel
tussen de knieën werd geklemd, maar geen toonrichels had) schijnen gelijk
tijdig tot ontwikkeling te zijn gekomen. Het ontbrekende instrument, de
contrabas, komt voor op een schilderij uit 1518, maar er was geen aparte
muziek voor tot 1690, en pas na 1765 komt deze in het orkest in de plaats van
de basvedel.
Tegen 1556 was de vioolfamilie tot stand gekomen, maar er werd op neer
gezien als iets dat vooral voor volkszangers was, goed om bij te dansen en
makkelijk mee te nemen - niets voor de aristocratie, die voor alles dienaren
had. Maar in Frankrijk en Italië kwam de viool al vlug in aanzien, in Cre-
mona werden de allerbeste gemaakt. De virtuositeit op dit instrument werd
sterk bevorderd door Biagio Marini (1597-1655), die als eerste dubbelgrepen
toepaste en akkoorden aan zijn viool ontlokte, evenals het tremolo (trilef-
fect) en het pizzicato (plukgeluid).
65