Page 46 - Moonpub Magazine Nbr. 3
P. 46
Shakespeare heeft het pastorale gebruikt om zich zowel op
een humoristisch als serieuze manier te verdiepen in deze
twee thema's van broederlijk verraad en liefdevolle liefde.
En naar het lijkt heeft hij zich inderdaad kostelijk vermaakt
bij het schrijven ervan. Het stuk heeft vele lagen; grappen
en grollen worden afgewisseld met meer serieuze gedeelten,
wonderbaarlijke ontmoetingen en gebeurtenissen maken
het het bos wel een zeer bijzondere plek dat enigszins aan
het bos van Midsummer Night's Dream doet denken.
COMMENTAAR II
As You like It wordt meestal gezien als een luchthartige
komedie, vol met de nodige misverstanden en absurde
gebeurtenissen, maar de Shakespeare-geleerden hebben
opgemerkt dat het stuk verschillende, meer serieuze
onderwerpen aansnijdt.
De voornaamste rollen zijn voor de deugdzame Orlando en
zijn geliefde Rosalind. Allebei worden ze verbannen van
Hertog Frederik's Hof naar de bijna-mythische, landelijke
omgeving van het bos van Arden. In deze twee personages
personifiëerde Shakespeare twee voor hem belangrijke
thema's: Orlando vertegenwoordigt het recht dat herstelt
wordt en Rosalind - die vermomd is als Ganymedes - staat
voor hoe men bij voorkeur de realiteit hoort te beoordelen.
Als een pastorale komedie is het helemaal volgens het
klassieke, driedelige patroon dat voor dat genre al sinds de
Grieken gehanteerd wordt: 1) een verbanning van het hof,
gevolgd door 2) een vernieuwing van de sociale standaard
in een landelijke omgeving en als slot 3) de blijde terugkeer
naar het hof als verbeterde mensen.
De twee tegengestelde locaties in het toneelstuk - de
Sommigen menen dat As You Like it niets meer
bosrijke omgeving van Arden en het hof van Hertog
dan een “crowd-pleaser” was; met zoveel ern-
Frederik - worden beschouwd als twee contrasterende
stige stukken op zijn naam moet er natuurlijk
spanningsvelden: die van het romantisch idealisme en het ook zo nu en dan iets wat luchtigers op de
ironische realisme. Vaak is dit genre een mix van komedie planken van het podium opgevoerd worden
en tragedie, het accent ligt veelal op de dialogen en de om de aandacht van het publiek vast te hou-
misverstanden vieren hoogtij. den.
Maar het stuk kan ook gezien worden als een pastorale met
non-pastorale elementen. De kritiek op het romantische is Dat zal ongetwijfeld ook een reden zijn ge-
volop aanwezig in het toneelstuk. Rosalind is voortdurend weest voor het schrijven van het stuk maar het
sceptisch op alles wat men veelal onder “romantisch” is daarnaast ook een volwaardig literair werk
versaat (zoals bv. het gedichten schrijven), Touchstone, een in de Shakespeare traditie: origineel, eigenge-
professionele clown - en vermoedelijk een karakter dat reid, kritisch, kunstzinnig taalgebruik, ver-
Shakespeare als zijn spreekbuis gebruikte voor zijn eigen nieuwend, klassiek, ach de lijst van
visie op de gebeurtenissen in het toneelstuk - is de ironie lofbetuiging kan eindeloos zijn. Het is tege-
zelve. woordig niet meer nodig daarover uit te wij-
den na 400 jaar success voor al zijn werken.