Page 48 - Moonpub Magazine Nbr. 3
P. 48
In Act II zien we Jaques die zijn filosofie geeft op het
menselijk leven: eerst van kindertijd naar de jeugd; dan
de minnaar, een soldaat en een verstandig leider; en dan,
van jaar tot jaar, wordt hij een beetje dwazer tot hij terug
is bij “af”: zijn “tweede kindertijd met louter vergetelheid"
De speech is nog steeds een vrolijk commentaar op hoe
snel en grondig de mens kan veranderen, en, inderdaad,
ook in As You Like It zijn bijna alle characters volkomen
veranderd wanneer het stuk eindigt.
De meest dramatische en onmiskenbare verandering, doet
zich voor wanneer Rosalind zich gaat vermommen als
Ganymedes. Verkleed als deze jonge man laat Rosalind
zien hoe kwetsbaar mannen en vrouwen werkelijk zijn.
Orlando, is als stopverf in haar handen zo kneedbaar;
maar ook de rol die zij speelt bij de veranderingen bij
Phoebe en Silvius zijn indrukwekkend.
De personages hebben geen enkele moeite hebben om te
veranderingen: alsof het de gewoonste zaak van de wereld
is, ziet uiteindelijk Oliver er van af om zijn broer te
vermoorden. En ook de wraakzuchtige en ambitieuze
Kortom: As You Like It breekt na honderden jaren van hertog Frederick laat zijn broedermoord varen na slechts
succes, met de hoofse liefde door de liefde af te beelden als één gesprek met een religieuze oude man. Zeker, deze
een reden voor geluk en levensvervulling maar ook worden transformaties hebben alles te maken met de magische
degenen die zwelgen in hun eigen lijden belachelijk gemaakt. effecten van het leven in het woud van Arden maar de
gevolgen van deze veranderingen zijn ook van belang in
Celia is inzale de liefde de stem van de reden. Ze toont zich
de echte wereld: het hof van het Franse hertogdom zal
goed op de hoogte van de wonderbaarlijke wegen van de
soepeler regels krijgen en de klasse structuren die inherent
liefde. Vermomd als Ganymedes begeleidt ze Orlando in
zijn aan het hofleven beloven iets iets minder stijf te zijn
hoe hij een meer attent en zorgzaam minnaar kan zijn, ook
na het avontuur in het woud. Deze sociale hervormingen
vertelt ze Silvius dat hij zich niet zo nederig moet opstellen
zijn een duidelijke verbetering; As You Like It benadrukt
tegenover Phoebe die ook haar deel krijgt: Celia verwijt haar
niet alleen dat mensen kunnen veranderen maar ook dat
haar arrogantie en het spel dat zij speelt met de sullige
wanneer deze veranderingen ten goede zijn dat ook een
herder.
zegen is voor de samenleving.
Maar in tegenstelling tot Jaques en Touchstone, die beiden
As You Like It is rijk aan verbanningen: Duke Senior,
voortdurend met scherpe tong en veel pret al de
Rosalind, en Orlando, Celia, en de edele dienaar Adam en
dwaasheden van de liefde belachelijk maken, is Celia eerder
ook nog vele andere die om wat voor reden dan ook, niet
op zoek naar een andere versie van de liefde dan de hoofse,
meer terug kunnen naar hun woonoorden. Het is dus vrij
een die meer van de echte wereld is, een die haar in
opmerkelijk dat het spel eindigt met maar liefst vier
verrukking kan brengen en onderwijzen.
huwelijken. De hele cast zingt en danst zich een weg door
het woud van Arden aan het einde van Act V. Het zijn
Het einde van het stuk geeft maar liefst vier huwelijken en
dezelfde mensen die nu weer terug kunnen keren naar het
de gelukkige terugkeer naar de beschaafde wereld van het
hertogdom. Het suggereert enigszins een utopische wereld
hof. Het alles dankzij de manipulaties en lessen van Celia;
waarin fouten gemakkelijk kunnen worden rechtgezet en
haar rol bewijst dat de (wereldlijke) liefde inderdaad veel
conflicten worden vergeven.
geluk kan geven, ook al is het dan niet de hoofse liefde met
haar valse romantiek die toendertijd meer in zwang was.