Page 44 - Moonpub Magazine Nbr. 3
P. 44
Het thema van vijandschap tussen Orlando en Oliver komt As You Like It is geen uitzondering op deze traditie van de
weer uit een andere bron, die van The Tale of Gamelyn, een pastorale literatuur. Het was een vorm van literatuur die
vroeg-Engels verhaal waarin een jongere broer wraak wil vaak gebruikt werd voor sociale kritiek vanwege het
nemen op zijn oudere broer die hem mishandelt. In dit gegeven van de natuur tegenover de kunstmatige wereld
verhaal wordt ook naar Robin Hood verwezen, de van de stedelijke cultuur. De personages kunnen op die
beroemde Engels outlaw die in de buurt van Nottingham manier vrijuit bespreken wat te verkiezen is boven de stad
leefde en de held van menig Hollywood film. De rol van of het hof met haar wrede praktijken en de oneerlijkheid
Duke Senior en bijvoorbeeld de worstelscene en menig van de hovelingen.
andere scene in het toneelstuk doen inderdaad sterk
denken aan het vrijbuiters verhaal van deze Robin Hood en De eenvoud van het platteland leent zich altijd
zijn groep van volgers. voortreffelijk voor zo'n kritisch commentaar: het pastorale
genre biedt de auteurs een manier om “te doen alsof" op
As You Like It vindt zijn oorsprong in de pastorale traditie een alleraardigst, kunstzinnige manier en het is dan ook
van de Renaissance waarin het rustieke buiten van het open geen wonder dat het genre door de eeuwen heen zo
veld en dichte bos een soort van heilig toevluchtsoord geeft succesvol is gebleken. De personages kunnen zich
weg van de stedelijke en hoofse kwesties. Het spel zelf onderdompelen in een andere wereld en geheel vrijblijvend
speelt zich af in een bos waar de personages zijn volgens hun idealen handelen zonder enige directe
ondergedoken vanwege verraad aan het hof of onrecht in vijandigheid naar het hof toe; de kritische aard van hun
de familie hen aangedaan. protest heeft op die manier iets vriendelijks maar kan
daarnaast ook heel doeltreffend zijn (vanwege de
Deze pastorale traditie was al begonnen met Theocrites in gemakkelijke ingang bij het publiek van dit soort van
het oude Griekenland wiens geschriften het verdriet van de vermaak).
liefde of alledaagse onrechtvaardigheden behandelden in
een meestal landelijke omgeving. Virgil bouwde nog We zien in deze literaruurstijl vaak vermommingen: de
verder aan deze traditie van een stedelijke levensstijl hovelingen doen alsof ze schaapherders zijn, de mannen
tegenover het landelijke. verkleden zich als vrouwen en de edelen worden vrij-
buiters. De simplistische wereld van het pastorale geeft de
De literatuur van de Renaissance was meer gericht op het personages
onderscheid tussen het hof en het landelijke leven en veel vrijheid
Shakespeare had vele tijdgenoten die volgens deze literaire om te
traditie hun toneelstukken of proza schreven met inbegrip handelen en
van Edmund Spenser met zijn Herderin Agenda (1579) - al was het
gebaseerd op Virgil's Eclogues en Sir Philip Sidney die een maar een
romance schreef met de titel de Gravin van Pembroke's klein beetje -
Arcadia (1590) ook hun
kunstmatige
Ondanks haar vele literaire vormen was deze pastorale wereld te
traditie zeer streng met de regels die voor dit soort van veranderen
stukken golden. Een typisch verhaal had personages die in bij hun
ballingschap leefden of op een andere manier in onmin terugkeer
waren met het hof of het stedelijke leven. Op het platteland naar het hof.
zochten zij hun toevlucht bij de schaapherders en boeren en
hielden daar zangwedstrijden en filosofische discusssies
over het leven in zowel het stedelijke als dat van het
platteland. Uiteindelijk werd alles weer bijgelegd - of hun
problemen opgelost - waarna de ballingen en vrijbuiters
weer terugkeerden naar het hof of de stad.