Page 49 - Moonpub Magazine Nbr. 3
P. 49

Rosalind  is  zondermeer  het  meest                                       Volgens zijn broer

                                     dominerende personage in As You Like                                       Oliver is Orlando

                                     It.  Zij  is  weer  1  van  Shakespeare’s                                        van een nobel

                                     krachtige vrouwen en geeft het toneelstuk                                         karakter, nog
                                     een enigszins feministisch karakter. Met                                  ongeschoold maar

                                     de  subtiliteit  van  haar  denken  en  de                                      toch op een of

                                     volheid van haar karakter is er niemand                                 andere manier toch

                                     anders  in  het  stuk  dat  haar  kan                                         al heel wijs, vol

                                     overtreffen. Orlando is dan wel knap en                                  nobele doeleinden
                                     zeker  zeer  sterk  en  bovendien  een                                           en geliefd bij

        liefdevolle minnaar maar toch voelen we aan dat Rosalind                                                 mensen van alle

        hem de baas is - en toch ook weer juist hem kiest als haar                                          rangen “alsof hij ze

        partner. Ook de filosofische opmerkingen en overpeinsingen                                               kan betoveren.”

        van  Touchstone  lijken  nogal  saai  wanneer  Rosalind  het                                                 Hoewel deze
        podium betreedt en haar zegje doet.                                                                     beschrijving van

                                                                                                                       juist dat ene

        De aantrekkingskracht van het kijken naar het acteren van                                               personage komt

        Rosalind zal ongetwijfeld hebben bijgedragen aan het succes                                          dat de grootste hekel

        van  het  toneelstuk.  Ze  is  een  goed  geïnformeerde  en                                                   aan hem heeft en hem al het kwaad van de wereld
        charmante criticus van alle andere personages maar ook van                                          toewenst, is het ook het beeld van Orlando dat hem juist

        zichzelf. In tegenstelling tot bijvoorbeeld Jaques, die veel te                                                                                                               beschrijft.

        zeggen heeft over de dwaasheden van anderen en weigert

        om volledig deel te nemen aan het leven, geeft Rosalind                                            Orlando heeft een dappere en grootmoedige geest, hoewel

        zichzelf helemaal. Naast haar wijze raadgevingen en  kritiek                                       hij de humor en het inzicht van Rosalind mist. Zijn liefde
        echter is ze ook nog steeds de vrouw die de traagheid van                                          is nog teveel volgens de hoofse handleiding, hij  vertrouwt

        begrip  bij  haar  minnaar  beklaagd  en  ook  flauw  valt  bij                                    op de romantische clichés en zonder Rosalind zou hij zeker

        hetzien van zelfs maar een druppeltje bloed.                                                       sterven. Maar daarnaast heeft hij toch ook wel een goed

                                                                                                           realiteitsbesef wanneer hij in gesprek gaat met Jaques - die

        Rosalind  is  tot  op  de  dag  van  vandaag  favoriet  onder                                      (alweer chagrijnig van zoveel onbenul in de wereld) op
        feministische  critici  die  haar  bewonderen  om  hoe  zij  de                                    zoek is naar een dwaas, waarop Orlando antwoordt dat

        beperkingen die de maatschappij haar oplegt als een vrouw                                          die "is verdronken in de beek. Kijk er maar in, en je zal

        weet te ondermijnen. Met durf en verbeelding en voor een                                           hem zien", wat zoveel betekent dat Jaques een dwaas zal

        groot  gedeelte  van  het  stuk  vermomd  als  jongeman  zal                                       zien in zijn eigen spiegelbeeld.

        zowel  haar  vrouwelijk  als  mannelijk  gedrag  voor  het
        Elizabethaanse publiek best wel even wennen zijn geweest:                                          Keer op keer laat Shakespeare Orlando taken uitvoeren

        de  structuur  van  de  door  mannen  gedomineerde                                                 die zijn adellijke afkomst onthullen en aantonen waarom

        samenleving  van  die  tijd  hing  ook  af  van  de  rollen  die                                   hij zo geliefd bij de mensen: hij is in het woud samen met

        mannen en vrouwen werden toegewezen - een ieder wist                                               de  oude  Adam  en  doet  al  het  mogelijke  om  deze  aan

        zijn plek - en Rosalind  wijkte daar van af, wat natuurlijk de                                     voedsel te helpen. Hij riskeert uiteindelijk zijn eigen leven
        opzet was van Shakespeare met zijn Rosalind personage.                                             om zijn broer Oliver te redden; en och, hij kan het niet

                                                                                                           helpen, het is de verliefdheid… maar elke boom in het

        Rosalind is in As You Like It ook de persoon die afziet van                                        woud moet beklad worden met testamenten van zijn liefde

        de poppenkast van haar eigen karakter. Zij is degene die als                                       voor Rosalind, zijn niet perfect rijmende gedichten. In het
        acteur  de  Epiloog  uitspreekt  en  dat  verzekerde  dat  de                                      begin  van  het  toneelstuk  klaagt  hij  dat  zijn  broer  hem

        theaterbezoekers - net zoals de toneelspelers op het podium                                        verhindert de scholing te krijgen die hij verdiend maar

        die  de  betoverde  wereld  van  het  woud  van  Arden  gaan                                       tegen het einde van het stuk  heeft hij zich helemaal als

        verlaten om terug te keren naar hun vertrouwde wereld -                                            een gentleman bewezen zonder die formaliteit van enig

        waarschijnlijk  huiswaarts  keerden  met  de  lessen  van                                          onderwijs.
        Rosalind nog fris in hun geheugen.
   44   45   46   47   48   49   50   51   52   53   54