Page 51 - Moonpub Magazine Nbr. 3
P. 51
Wetenschappers door de eeuwen heen hebben zich afgevraagd wat Muziek - As You Like It staat ook bekend als een muzikale
de rol van het stuk is in het complete oeuvre van Shakespeare. George komedie vanwege de muziek in het stuk. Er is veel meer
Bernard Shaw klaagden dat het As You Like It ontbreekt aan enige muziek in dit stuk dan in enig ander stuk van Shakespeare.
vorm van ‘hoge kunst’ zo eigen aan Shakespeare. Shaw wilde graag Menig lied is bekend geworden als traditionele Shakespeare
denken dat Shakespeare het stuk geschreven had louter als ‘crowd- muziek:
pleaser’ en verwees daarbij naar de titel van het stuk. Tolstoj maakte
als toneelschrijver bezwaar tegen de immoraliteit van sommige perso- Under de Greenwood Tree: zingt over de voordelen
nages in het stuk maar weer andere hebben het stuk geprezen om van het leven in het woud
haar grote literaire waarde. Rosalind wordt door sommige gezien als Blow, Blow, Thou Winter Wind: bezingt dat de (licha-
een van de grootste en meest volledige vrouwelijke personages van melijke) ongemakken van kou en winter te verkiezen zijn
Shakespeare. Maar ondanks alles wat de critici er van vinden, het stuk boven het (innerlijk) lijden van frustraties veroorzaakt
is nog steeds een van de meest uitgevoerde komedies van Shake- door het onrecht dat de mensen elkaar kunnen aandoen.
speare.
What Shall he Have That Killed The Deer: geeft Het is
Thema’s een lied dat een levendige spektakel en voegt enkele
forest-kleuring om te contrasteren met liefde-talk in de
Liefde is het centrale thema van As You Like It, net als de meeste van aangrenzende scènes. wijst hij op de pastorale sfeer.
Shakespeare’s andere romantische komedies. Het verhaal is enigszins
volgens de traditie van een romantische komedie met heel veel liefde It was a Lover and his Lass: dient als de prelude op de
op het eerste gezicht. Rosalind en Orlando, Celia en Oliver, evenals huwelijksceremonie, prijst het voorjaar en is bedoeld om
Phoebe en Ganymedes. Audrey en Touchstone, zij allen zijn meteen al de wedergeboorte van de natuur en het terugkerend
verliefd en klaar voor huwelijk; het kan om die reden gezien worden geluk aan te kondigen.
als een komische parodie op de romantische liefde.
Onrecht - Dit is een 1 van de hoofdthema’s. De nieuwe hertog Frede-
rick verbant (onterft) zijn oudere broer Duke Senior, terwijl Oliver
hetzelfde probeert te doen met zijn jongere broer Orlando; hij behan-
delt hem dusdanig slecht zodat Orlando gedwongen wordt om zijn
geluk elders te zoeken. Zowel Duke Senior en Orlando nemen hun
toevlucht in het woud waar het recht wordt hersteld "door de natuur",
de magie van het bos.
Vergiffenis - Het stuk eindigt met een en al gelukkig verzoening en Royal Shakespeare Company Songs For As You Like It
vergeving. Duke Frederick besluit monnik te worden en herstelt zijn
oudere broer Duke Senior als de enige echte erfgenaam van het
hertogdom, Duke Senior die, op zijn beurt, het woud bescherming geeft
voor de herten die daar leven. Oliver ondergaat ook een verandering
en leert hoe hij Orlando als een echte broer beter moet behandelen.
Hofleven en landleven - Het grootste gedeelte van het toneelstuk is
ter meerdere glorie het leven op het land in en rondom het woud. De
inwoners van hertogdom van Frederick lijden onder de willekeur en het
onrecht hen aangedaan en zelfs bedreigingen met de dood van de
hovelingen. De hovelingen, die Duke Senior zijn gevolgd naar het
woud om daar in gedwongen ballingschap te leven, daarentegen
ervaren dat leven met veel plezier en vrijheid en nemen de ongemak-
ken voor lief. Het is om die reden waarom bijvoorbeeld Jacques
uiteindelijk kiest om in het woud te blijven.
Gebruik van proza
Shakespeare maakt voor de de helft van het stuk gebruik van proza,
de rest is zoals meer gebruikelijk bij Shakespeare, in vers. Bernard
Shaw legde uit dat het gebruik van proza de betekenis en de vaart van
het stuk ten goede komt en deel is van de aantrekkingskracht van het
stuk, de meeste van de versstukken beschouwt hij alleen als ornament.
Het was de dramatische conventie van de tijd om het vers te gebruiken
en hierin verschilt As You Like It dus ook van andere stukken uit die
periode. De karakters switchen van proza naar vers al naar gelang de
situatie en het doel van de dialogen. De epiloog is alweer in proza en
benadrukt om die reden dat Shakespeare bewust deze conventie van
het vers heeft willen ondermijnen.