Page 22 - Moonpub Magazine Nbr. 3
P. 22

Wat  wij,  liedjesschrijvers,  muziklanten  (dat  wil  zeggen:  klanten  van  de


                                     muze, altoos aan de bron van inspiratie) beogen is niet het analytische en

                                     wijsgerige denken maar het meer inspirerende met het hart ervaren.



                                     Wat volgt zijn de bevindingen met het onderbewuste van enkele belangrijke


                                     liedjesschrijvers. Wat is dat onverklaarbare gevoel dat je soms tijdens het


                                     neerpennen van een nieuw liedje kan ervaren? Het is alsof de tekst op papier


                                     en de melodie in jouw hoofd hun eigen weg willen gaan, en niet die jij bij

                                     aanvang voor ogen had. Die dwingende invloed uit het diepste van je wezen


                                     die er voor zorgde dat Scrambled Eggs uiteindelijk Yesterday kon worden, die


                                     Keith Richard de fuzzbox deed aansluiten om naar andere mogelijkheden te

                                     zoeken voor zijn oorspronkelijk op een akoestische gitaar gespeelde riff in


                                     Satisfaction om zomaar eens twee voorbeelden aan te halen… waar komt het


                                     vandaan?



                                                                      SINNEAD OCONNER: Het gebeurt heel sporadisch dat

                                                                     een song niet van mij komt maar van iets anders. Ik heb het


                                                                     eigenlijk nog maar met drie liedjes zo meegemaakt en met


                                                                     My Special Child in het bijzonder. We waren aan het opne-


                                                                     men nadat ik zwanger was geworden en besloten had dat ik


                                                                     de baby niet zou houden, hoe erg ik dat ook vond. Ik had

                                                                     een abortie laten doen en dat zat me nog steeds erg dwars.


                                     En toen schreef ik die song. Toen ik aan de zangpartijen begon, was het net


                                     of het kind aanwezig was. Het klinkt misschien gek, maar de zang en de

                                     emotie waren van haar. Ik was ervan overtuigd dat het een meisje was en


                                     dat het allemaal van haar afkomstig was want de opnames pakten heel an-


                                     ders uit dan ik had verwacht. Het werd een song die zei: Wees maar gerust,


                                     je hebt jouw zoon en die houdt van jou, dus maak je maar niet druk om

                                     mij•. Elke keer als ik de opname terughoor, valt dit me weer op.
   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27