Page 19 - Moonpub Magazine Nbr. 3
P. 19
De vrijheid echter is The Beatles waren iets op het spoor - misschien zonder zich
slechts één kant van de medaille. dat zij zelf zich daar zo bewust van waren - toen zij zich
begonnen te beseffen dat goede relaties met anderen
De andere helft is de broodnodig zijn, niet alleen om aan onze eigen wensen en
vrijheid. Berlijn beschrijft de behoeften te voldoen maar ook om een groter doel, onze
positieve vrijheid als het ant- ontwikkeling als mens, te vervullen. We hebben echt alleen
woord op de vraag ‘Wat of wie is de bron van maar dat kleine beetje hulp van onze vrienden nodig. Het
de inmenging (op de vrijheden) die bepalend is iemand-nodig-hebben om lief te hebben, mag je vertalen
voor wat iemand doet?” als het ontvangen van erkenning en het verstevigen van de
band met de ander. Voor Hegel en ook de Beatles behoort
Hij zegt dat de positieve niet zozeer de samenleving ons de context te geven waarin we ons ten
geinteresseerd zijn welke mate van vrij spel zij hebben volste kunnen realiseren. In veel songs van de Beatles zul
bij inmenging van buitenaf maar dat het hun wens is je dit Hegeliaanse standpunt wel hier en daar tegenkomen
dit zelf te kunnen bepalen zonder enige inmenging en al zal dat waarschijnlijk nooit zo door hen express gedaan
met zelfrealisatie voor ogen. Deze zelfrealisatie is de zijn; het is eerder alweer een bewijs dat zij intuitief op de
essentie van de vrije wil. goede weg zaten.
De positieve vrijheid wordt gekarakteriseerd met de And in the End …
“ ”, namelijk de vrijheid om te kunnen
worden wie men hoort te zijn met de mogelijkheden Hoewel de bovenstaande bespreking grotendeels zich be-
tot zelfrealistie die elk mens gegeven is. De taxman perkte tot een discussie over de aard van de Hegeliaanse
van ons voorbeeld zou in dat geval ons de grond, de liefde, de erkenning, en zelfverwerkelijking, is de liefde als
straat en het bankje in het park moeten geven ter concept meer dan louter het woordje dat de ideale ver-
bevordering van de zelfrealisatie en in dat geval is de houding tussen mensen weergeeft. Liefde is ook toonaan-
functie van de fiscus een iets andere dan de functie bij gevend voor de samenleving. Liefde vraagt van ons dat we
een negatieve vrijheid. omgaan met de ander op een manier die bij onze natuur
past. Alle menselijke relaties zijn uiteindelijk gebaseerd op
Hegel is een positieve libertijn. Hij vindt de ware deze ideale vorm van verwantschap; het wederzijds res-
vrijheid in onze verbondenheid met de ander. Als we pect en de onderlinge afhankelijkheid die het verlangt,
echt vrij willen zijn, dan zullen we dat samen moeten garanderen een vriendelijke leefgemeenschap. Dit idee
bewerkstelligen. Come Together heeft die bood- heeft een lange geschiedenis achter de rug. Na Hegel werd
schap van vrijheid en samenkomen. De hoogst per- het idee ook door Marx en later aangeno-
soonlijke eigen identeit kan alleen worden bereikt in men. Deze denkers hebben zich uitvoerig bezig gehouden
een sociale context samen met de ander. met de aard van relaties, de rol ervan in onze ontwikkeling
en de beste manier waarop de maatschappij de juiste
Het onderwijs, de vorming en de cultuur in het alge- relaties en dus onze vrijheid, dat wil zeggen, onze zelfreali-
meen spelen een centrale rol in dit proces volgens satie, kan bevorderen. Van de Beatles kan men zeggen
Hegel. Door middel van cultuur en onderwijs wordt dat ook zij hun steentjes daartoe hebben bijgedragen -
het individu opgeleid om zijn persoonlijke doeleinden dan wel op een ietwat prettiger manier
of wensen na te streven maar binnen de context en dan de filosofische grootmeesters met hun
het ethisch kader van de cultuur. Cultuur biedt ons de diepzinnige redenaties:
mogelijkheid ons te bevrijden van onze natuurlijke --- met hun muziek…
driften en verlangens en helpt ons te groeien naar
volwassenheid.