Page 34 - MoonpubMagazine2
P. 34

De overige karakters van het stuk zijn veel minder bezig Alles  staat  in  verband  met  elkaar  in  Hamlet,  zo  ook  het

        met het overpeinzen van hun daden en missen ook de gave welzijn van de koninklijke familie en de staat van het land

        om  de  dingen  meer  “abstract”  te  bezien  en  zijn  om  die als  geheel.  De  eerste  scènes  van  het  stuk  behandelen  de

        reden ook niet zo bezig met  het afwegen van hun daden angsten  en  de  schrik  en  verwarring  na  de  machtsover-
        zoals  Hamlet  dat  doet.  Ze  handelen  simpelweg  al  naar dracht van de ene heerser naar de volgende. De personages

        gelang de situatie. Maar uit hun daden blijkt wel dat Ham- stellen de morele legitimiteit van de nieuwe heerser op één

        let gelijk heeft: al hun daden missen doel. Claudius eigent lijn met de gezondheid van de natie. Denemarken wordt in

        zich de koningin en de kroon toe maar zijn geweten begint het stuk vaak beschreven als een fysieke lichaam dat ziek is

        hem parten te spelen en zijn autoriteit als koning  en heerser gemaakt door de corruptie van Claudius en Gertrude, en
        raakt  in  verval.  En  natuurlijk  overleeft  hij  het  toneelstuk veel Shakespeare critici interpreteren de aanwezigheid van

        niet. Leartes is vastbesloten zijn wraak te nemen maar hij is de  geest  als  een  bovennatuurlijke  teken  dat  aangeeft  dat

        te  gemakkelijk  te  beïnvloeden  en  laat  zich  zonder  veel "something is rotten in the state of Denmark" .

        moeite voor het het karretje spannen van Claudius bedoe-

        lingen. Ook hij gaat ten onder.                                                                 De vermoorde vader van Hamlet word geportretteerd als
                                                                                                        iemand die er voor zorgde dat Denemarken  een welvarend

        In de nasleep van de dood van zijn vader is Hamlet geobse- koninkrijk was., Terwijl Claudius een gewiekste politicus is

        deerd  met  het  idee  van  de  dood  en  gedurende  het  hele die  meer  met  zijn  eigen  belangen  begaan  is  en  het  land

        toneelstuk speelt hij met de gedachte: hoe is het een geest te corrupt heeft gemaakt. Aan het einde van het stuk wordt

        zijn (de scènes van zijn  gesprekjes met de geest van zijn duidelijk dat de oprechte Fortinbras de nieuwe heerser van
        vader)? Wat blijft er over van het lichaam na de dood (de het rijk zal worden, wat aangeeft dat Denemarken zich zo

        scene bij het graf met Yorick’s schedel)?                                                       goed als zeker weer zal opwerken.




        Deze  doodsoverpeinziningen  bereiken  hun  hoogtepunt Motieven in een toneelstuk zijn de structuren contrasten en
        met natuurlijk de wereldberoemde To Be Or Not Be speech literaire hulpmiddelen om de belangrijkste thema’s van het

        die eveneens weer verwijst naar de onzekerheden die Ham- stuk beter in het licht te zetten en een vloeiend verloop van

        let kwellen en hem - alweer - weerhouden van enige actie. de tekst en dialogen te creëren.  Het motief van een incest

        Hamlet  vraagt  zich  in  de  speech  zwaarmoedig  af  of  de speelt een rol in het stuk. Allereerst vanwege het huwelijk

        Dood werkelijk in staat is om je alles te laten vergeten en je van Gertrude, de schoonzuster van Claudius, die zelf de
        vrij laat zijn van alle kwellingen - om de waarheid te weten zwager van de vermoorde koning was, maar ook wellicht

        te  komen  (de  zoek  naar  informatie)    Ook  overweegt  hij in de verhouding van Leartes en zijn zuster Ophelia voor

        voortdurend  of  zelfmoord  eigenlijk  wel  de  oplossing  en wie hij - zo lijkt het - seksuele verlangens heeft. Maar ook

        ook  moreel  verantwoord  is.  Hier  spreekt  de  christelijke de zoon-moeder verhouding van Hamlet  suggereert  soms

        instelling  van  die  tijd  die  meende  dat  het  hemelrijk  niet meer: Hamlet lijkt gefixeerd op het sexleven van Gertrude
        voor de degene kon zijn die zichzelf van het leven beroofde; en Claudius en wil voortdurend meer van haar weten dan

        eeuwige kwelling in de hel zou hun deel zijn.                                                   je  van  een  normale  moeder-zoon  verhouding    zou  ver-

                                                                                                        wachten.

                                               De dood wordt in het toneelstuk

                                               vaak gebruikt als een vorm van
                                               wraak en rechtvaardigheid ook.

                                               De moord op zijn vader heeft bij

                                               Hamlet de wraakgevoelens opge-

                                               roepen en met de dood van Clau-
                                               dius krijgt hij eindelijk zijn zin. De

                                               overige moorden plaatsen het ge-

                                               lijk aan Hamlet’s kant: allen zijn

                                               op de één  of andere manier schul-

                                               dig aan de moord op zijn vader.
   29   30   31   32   33   34   35   36   37   38   39